شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

مشاوره روانشناسی ذهن نو

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

همسرداری برای آقایان

همسرداری برای آقایان شاید از آن دسته مسائلی باشد که کمتر به آن توجه می‌کنیم. بسیاری از ما فکر می‌کنیم مراقبت از زندگی تنها بر عهده زنان است. و آن‌ها هستند که وظیفه شوهرداری یا بچه‌داری را باید به بهترین شکل انجام بدهند. اما بهتر است بدانید برای داشتن یک زندگی موفق و شاد زن و مرد هر دو باید به نیازها و خواسته‌های یکدیگر توجه کنند و برای پیشرفت و رضایت یکدیگر تلاش نمایند.

منبع: همسرداری برای آقایان

اما این موضوعی است که بسیاری از آقایان در آن ضعف دارند. به همین خاطر یادگیری راه‌های همسرداری برای آقایان یکی از موضوعات مهمی است که برای موفقیت در زندگی باید به آن توجه کنید. اگر احساس می‌کنید نمی‌دانید چطور به همسر خود کمک کنید و شرایط را برای رضایت او فراهم کنید بهتر است در این زمینه مشاوره خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسرداری برای آقایان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

روش‌های همسرداری برای آقایان


کمتر کسی به همسرداری برای آقایان اهمیت می دهد. به باور عموم این زنان هستند که باید در درمورد خانه داری و شوهرداری آموزش ببینند. این دیدگاه در واقع نوعی نگاه مردسالانه است که در سال های اخیر دچار تحولات زیادی شده است. طبق مطالعات و بررسی پرونده های خانواده ها، نیاز به آموزش همسرداری برای آقایان نیز ضرورت پیدا کرده است. از این رو در جلسات مشاوره، همسرداری برای آقایان نیز آموزش داده می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.


1️⃣ به نیازهای همسرتان توجه داشته باشید

اولین قدم برای مراقبت از همسرتان این است که نیازهای او را بشناسید و به آن‌ها جواب بدهید. زن‌ها معمولاً به حمایت و توجه نیاز دارند. در کنار این نیازها همسر شما ممکن است با توجه به شرایط زندگی خود نیازهای دیگری هم داشته باشد. اگر می‌خواهید به‌خوبی از همسرتان مراقبت کنید در درجه اول باید بدانید او چه نیازهایی دارد. می‌توانید راجع به این موضوع از خود او سؤال کنید و خواسته‌هایش را بشناسید. در کنار این کار بهتر است با مطالعه کتاب و کمک گرفتن از مشاورین خانواده اطلاعات خود را راجع به نیازها و ویژگی‌های جنس مخالف افزایش دهید.

2️⃣ همسرداری برای آقایان | محبت کلامی و غیرکلامی

محبت یکی از بزرگ‌ترین نیازهای هرکدام از ماست. همه ما احتیاج داریم محبت و مراقبت را از طرف همسرمان دریافت کنیم. بااین‌حال بسیاری از آقایان فکر می‌کنند نباید محبت خود را به‌صورت کلامی نشان بدهند؛ و از این کار خجالت می‌کشند یا آن را دور از منش مردانه می‌دانند. اما باید بدانید یکی از نیازهای مهم زنان این است که محبت را در رفتار شما ببینند و به‌خصوص کلام محبت‌آمیز را بشنوند. برای مثال می‌توانید از هدیه‌های کوچک، پیام‌های عاشقانه و یا کمک کردن در کارهای خانه شروع کنید.

3️⃣ از همسرتان نخواهید تغییر کند

تفاوت در همسرداری برای آقایان یکی از ویژگی‌های همه زوجین است. اما آنچه اهمیت دارد این است که چطور با این تفاوت‌ها کنار بیاییم. مردان موفق معمولاً همسرشان را همان‌گونه که هست می‌پذیرند. وقتی شما به همسرتان این اطمینان را بدهید که همیشه برایتان دوست‌داشتنی و قابل ارزش است اعتمادبه‌نفس او را افزایش خواهید داد. اما اگر دائماً از او بخواهید رفتارهایش را تغییر بدهد یا از کارهای او ایراد بگیرید به‌تدریج همسرتان اعتمادبه‌نفس و باور به توانایی‌های خود را از دست می‌دهد.

توصیه می شود درباره زندگی مشترک موفق نیز بخوانید.

4️⃣ همسرداری برای آقایان | اجازه پیشرفت به همسرتان بدهید

تحقیقات نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زوجین موفق این است که برای پیشرفت یکدیگر تلاش می‌کنند. به همین خاطر اگر شما هم می‌خواهید راه‌های همسرداری برای آقایان و مردان را یاد بگیرید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید.

سعی کنید استعدادها و توانایی‌های همسرتان را پیدا کنید و به او برای پرورش دادن آن‌ها کمک کنید. این کارتان علاوه بر اینکه باعث می‌شود زندگی‌تان سطح بالاتری پیدا کند این احساس را در همسرتان ایجاد می‌کند که شما به او علاقه دارید و پیشرفت و آینده‌اش برایتان اهمیت دارد. این موضوع می‌تواند علاقه همسرتان به شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

استفاده از این نکات همسرداری برای آقایان به طور کلی بیان شده است. بنابراین شما در استفاده از آن ها باید به خصوصیات همسرتان هم توجه بکنید. حتی برخی از آن ها همیشه نتیجه یکسانی ندارد. پس باید هوشمندانه رفتار بکنید.

5️⃣ صرف زمان‌هایی به‌عنوان اوقات فراغت

بسیاری از خانم‌ها آن‌قدر درگیر کارهای خانه می‌شوند که دیگر هیچ زمانی برای خودشان باقی نمی‌گذارند. این شرایط باعث می‌شود همسر شما دیر یا زود خودش را فراموش کند و دیگر خبری از آن نشاط و شادابی روزهای اول در او پیدا نمی‌کنید؛ یا حتی ممکن است به‌مرورزمان نشانه‌های افسردگی در همسر شما بروز پیدا کند. برای جلوگیری از این شرایط بهتر است در طول هفته زمان‌هایی را به تفریح و اوقات فراغت اختصاص بدهید. برای اینکه همسرتان بتواند چنین وقتی برای خودش داشته باشد شاید بهتر باشد در مورد همسرداری برای آقایان در کارهای خانه تا حدودی به او کمک کنید.

6️⃣ همسرداری برای آقایان | اجازه بدهید گاهی تنها باشد

زنان هم به‌اندازه مردان نیاز دارند گاهی اوقات تنها باشند. شاید همسرتان بخواهد زمان‌هایی را برای خودش داشته باشد و یا اوقات فراغت خود را با دوستانش بگذراند. بهترین کار این است که در این مواقع با همسرتان مخالفت نکنید. بسیاری از آقایان به‌اشتباه تصور می‌کنند که پس از ازدواج همسرشان باید همیشه در کنار آن‌ها باشد. ولی واقعیت این است که شما و همسرتان تنها بخشی از زندگی یکدیگر هستید و زندگی هرکدام از شما باید ابعاد دیگری هم داشته باشد.

درنتیجه اگر می‌خواهید مرد خوبی برای همسرتان باشید به این موضوع دقت داشته باشید که هم خودتان و هم طرف مقابل نیاز دارید زمان‌هایی را برای خودتان داشته باشید.

7️⃣ به همسرتان کمک کنید

یکی از نکات مهم همسرداری برای آقایان این است که در کارهای خانه به همسرتان کمک کنید. هرگز این تصور را نداشته باشید که وظایف خانه تماماً مربوط به زنان است و شما فقط می‌بایست کارهای بیرون از خانه را انجام دهید. اینکه شما در کارها به همسرتان کمک کنید درواقع نوعی از ابراز محبت و توجه شما به او است؛ که می‌تواند کیفیت رابطه عاطفی‌تان را تا حد زیادی بالاتر ببرد.

8️⃣ همسرداری برای آقایان | احترام‌ها را سر جایش نگه دارید

هرگز به همسرتان یا خانواده او بی‌احترامی نکنید. یا هرگز رفتارهایی مثل ضرب و شتم و خیانت نداشته باشید. شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته همسرداری برای آقایان این است که باید همیشه حرمت‌ها را سر جای خودشان نگه دارید. درواقع یکی از نیازهای اساسی زنان احترام است.

هنگامی‌که شما احترام‌ها را از بین می‌برید آسیب جدی به رابطه وارد می‌کنید. به همین خاطر سعی کنید همیشه از زخم‌زبان‌های کلامی یا بدرفتاری چه با همسر و چه با خانواده او اجتناب کنید. برای این کار بهتر است مواقع عصبانیت زمانی را تنها باشید. اگر احساس می‌کنید کنترل خشم برای‌تان دشوار است بهتر است در این مورد از مشاور کمک بگیرید.

9️⃣ تعریف از زنان دیگر

تعریف از زنان دیگر یکی از کارهایی است که بسیاری از آقایان انجام می‌دهند اما از اصول همسرداری برای آقایان نیست. گاهی اوقات برای تحریک حس حسادت همسر و گاهی اوقات برای اینکه می‌خواهیم سلیقه‌مان را به همسرمان نشان بدهیم در حضور او از زنان دیگر تعریف می‌کنیم. اما حواستان باشد که این رفتار شما تقریباً همیشه باعث ناراحتی و دلخوری همسرتان می‌شود.

گاهی اوقات آن‌ها فکر می‌کنند شما به فکر خیانت هستید! یا ممکن است اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهند. به همین خاطر اگر می‌خواهید شوهر خوبی برای همسرتان باشید این کار را کنار بگذارید. به‌جای آن سعی کنید همیشه به همسرتان نشان دهید که ازنظر شما هیچ‌کس قابل‌مقایسه با او نیست.

برای آشنایی کامل با ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

? همسرداری برای آقایان | خانم را به رابطه جنسی مجبور نکنید

زنان برخلاف مردان برای برقراری رابطه جنسی نیاز به زمان دارند. به‌علاوه بسیاری از مواقع تغییرات هورمونی مربوط به عادت ماهانه یا بارداری باعث می‌شود آن‌ها تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشند. در شرایطی که احساس می‌کنید همسرتان میلی به برقراری رابطه ندارد هرگز او را برای داشتن چنین رابطه‌ای مجبور نکنید. این کار شما می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را برای همسرتان به همراه داشته باشد. اما اگر احساس می‌کنید پای یک مشکل جنسی در میان است بهتر است از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با سایر نکات همسرداری کلیک کنید.

⏸️کنارآمدن با گذشته

یکی دیگر از اصول همسرداری برای آقایان، کنارآمدن با گذشته خود و یا همسر است. برخی از مردان در این مورد بسیار حساس شده و از این رو مشکلات زیادی را در زندگی مشترک ایجاد می‌کنند. اما فراموش نکنید که تا جایی که گذشته همسر تاثیری در آینده نداشته باشد؛ نیازی به جستجو و کنجکاوی در این مورد نیست.

1️⃣2️⃣رفت وآمد با خانواده ها

بهتر است در زمینه همسرداری برای آقایان، به رفت و آمد با خانواده های یکدیگر نیز بپردازید. در واقع بسیاری از مردان بعد از ازدواج معاشرت با خانواده همسر را محدود می‌کنند. اما اینکار درست نبوده و زنان را منزوی و ناراحت می‌کنند. آنان نیاز دارند تا خانواده خود را ملاقات کرده و حتی در مواردی از آنان کمک و مشورت بگیرند.

فواید همسرداری برای آقایان


یادگیری و یا حتی به کار گیری همسرداری برای آقایان، فواید زیادی دارد. در واقع از این طریق آنان می‌توانند ارتباط بهتری با همسر خود پیدا کرده و حتی خود آرامش بیشتری در زندگی مشترک تجربه کنند. وقتی مردان از این روش ها استفاده کنند؛ می‌توانند از طرف مقابل خود نیز چنین انتظاری را داشته باشند.

نتایج غیرقابل انتظار در زمینه همسر داری برای آقایان

برخی از مردان با وجود انجام تمام این کارها برای همسرداری در آقایان، بازهم رابطه زناشویی مطلوبی ندارند. این نشان دهنده تلاش نکردن همسر و یا تمایل نداشتن او به ادامه رابطه است. حتی گاهی می‌تواند نشان دهنده کافی نبودن و یا اشتباه بودن روش ها باشد. از این رو بهتر است افراد در این زمینه با یکدیگر صحبت کرده و حتما از یک مشاور زوج کمک بگیرند.

اهمیت همسرداری برای آقایان و مشاوره

همسرداری برای آقایان موضوعی نیست که بخواهیم ساده از کنار آن عبور کنیم. اگر روش‌های همسرداری و مراقبت کردن از طرف مقابل را به‌خوبی بلد باشید می‌توانید زندگی خانوادگی گرم و موفقی درست کنید.

و برعکس اگر راه‌های همسرداری را بلد نباشید خیلی زود درگیر مشکلات بسیاری در زندگی خواهید شد. اگر احساس می‌کنید در این زمینه دچار ضعیف هستید بهترین راه کمک گرفتن از یک مشاور خانواده است. مشاورین با شناختی که از هر دو جنس دارند به‌خوبی می‌توانند نیازهای همسرتان و همین‌طور راه‌های برآورده کردن آن را به شما آموزش دهند. به‌علاوه اگر مشکلی در زندگی زناشویی شما وجود داشته باشد می‌توانید با کمک گرفتن از مشاور خانواده این مشکل را برطرف کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسرداری برای آقایان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


سؤالات متداول

به‌عنوان یک آقا چطور می‌توانم به همسرم نشان بدهم که او را دوست دارم؟

مهم‌ترین کار این است که به‌صورت کلامی محبت خود را به او نشان بدهید. بااین‌حال کمک کردن در کارهای منزل، اهمیت دادن به پیشرفت همسرتان و همین‌طور در نظر گرفتن زمان‌هایی به‌عنوان اوقات فراغت بسیار مهم هستند.


منبع: همسرداری برای آقایان

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی به ارتباط بین دو نفر که با یکدیگر اطلاعات رد و بدل می‌کنند؛ گفته می‌شود. ارتباط کلامی به مکالمه دو نفر گفته می‌شود که نیازمند شنوایی و دیدار خوب است. اما ارتباط غیر کلامی به حرکاتی مانند حرکات دست، سر، نوع نگاه و … مرتبط است. مهارت های ارتباطی، بخش اصلی تعاملات روزمره در زندگی هر انسانی است. فردی که مهارت های ارتباط‌ کلامی خوبی دارد به طور موثر، کارآمد و همدلانه صحبت می‌کند. خواه از آن آگاه باشیم یا خیر، هر بار که با یک دوست، عضو خانواده یا همکار صحبت می‌کنیم، از مهارت های ارتباط کلامی خود استفاده کرده ایم.

منبع: مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

فردی با مهارت های ارتباط ‌کلامی خوب، زمانی برجسته می‌شود که بتواند به طور واضح، موثر و همدلانه ایده های خود را بیان کند و واقعا به نظرات دیگران گوش دهد. در ادامه این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که در واقع، مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت ‌ارتباط کلامی و غیر کلامی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی


منظور از مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی چیست؟ ارتباط کلامی به استفاده از زبان برای انتقال اطلاعات اشاره دارد. مهارت های ارتباط‌ کلامی بیش از توانایی های گفتاری را نشان می‌دهد. این مهارت، نشان می‌دهد که شما چگونه پیام ها را در تعاملات گفتاری و نوشتاری ارسال و دریافت می‌کنید.

همچنین مهارت ‌های ارتباط‌ کلامی، بر نحوه ارتباط شما متمرکز است. به همین دلیل می‌توانید از تکنیک های غیر کلامی مانند زبان بدن برای تقویت تعاملات خود استفاده کنید. اما ارتباط غیر کلامی به طور ارادی و غیر ارادی صورت می‌گیرد و به نوع نگاه، حالت چشم، حجم صدا، حرکات بدن و … مرتبط است.


حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چرا مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی مهم هستند؟

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی برای هر فردی مهم است. زیرا شما را قادر می‌سازد تا با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید، که باعث ایجاد تعاملات مثبت بیشتر و روابط کاری قوی تر می‌شود. با داشتن این مهارت، شما می‌توانید حس اعتماد به نفس را منتقل کنید و اطمینان حاصل کنید که مخاطب پیام یا انتظارات شما را درک می‌کند. توانایی برقراری ارتباط واضح به شما کمک می‌کند در موقعیت های کاری مختلف از جمله پروژه ها، مذاکرات و مصاحبه های شغلی موفق تر از قبل عمل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی و اجتماعی کلیک کنید.

چگونه مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را تقویت کنیم؟


برای اینکه مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را تقویت کنیم باید تمرینات مناسب با این موضوع را انجام دهیم. مهارت های ارتباط‌ کلامی، دوگانه است. شما باید کار خود را به وضوح بیان کنید و کار دیگران را درک کنید. هنگام بهبود این مهارت ها، روی هر دو جنبه تمرکز کنید تا به یک ارتباط خوب و موثر تبدیل شود. می‌توانید از روش های زیر برای کمک به بهبود و تقویت ارتباط‌ کلامی خود استفاده کنید.

? قبل از صحبت فکر کنید | مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

برای تقویت مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی، قبل از صحبت فکر کنید. مکث قبل از پاسخ دادن به یک سوال می‌تواند پاسخ شما را بهبود بخشد. وقت گذاشتن برای تأمل به شما این امکان را می‌دهد که افکار خود را مختصر و واضح سازماندهی کنید. اگر برای پاسخ عجله داشته باشید و بدون فکر این کار را انجام دهید، این احساس در نحوه پاسخگویی شما نیز منعکس می‌شود. بنابراین پیام شما ممکن است آنطور که می‌خواهید منتشر نشود. مکث ها حس تفکر را منتقل می‌کنند، بنابراین مخاطب شما این تصور را به دست می‌آورد که قبل از صحبت، بهترین پاسخ را در نظر گرفته اید.

بیشتر بخوانید : مهارت نه گفتن

? برای برخورد با هر مخاطبی آماده باشید

یکی از روش های تقویت مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی، آمادگی برای برخورد با هر مخاطبی است. شما باید با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، فرض کنید در محل کار خود هستید و باید فرآیندی را از آخرین پروژه خود به مدیر، افراد تیم، مشتری یا … توضیح دهید. با قرار دادن خود در موقعیت های مختلف، روند انجام این کار را برای خود آسان تر کنید. به چالش کشیدن خود برای برقراری ارتباط با یک فرآیند در سناریوهای مختلف، مهارت ‌ارتباط‌ کلامی شما را بهبود می‌بخشد.

? مراقب لحن خود باشید

برای برقراری مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی؛ باید مراقب لحن خود باشید. نحوه صحبت شما با دیگران، چه در محل کار چه در منزل یا در جمع دوستان بسیار حائز اهمیت است. آیا می‌خواهید مثبت و با اعتماد به نفس باشید؟ همدل و واضح باشید؟ پس لحن شما باید منعکس کننده این باشد که می‌خواهید دیگران شما را چگونه درک کنند. شنیده شدن و تمرکز زیاد به لحن حرف هایمان هنگام صحبت شاید کمی سخت باشد. برای تمرین این کار می‌توانید صدای خود را ضبط کنید یا از اطرافیان خود بخواهید که بازخورد بدهند. برای آموزش فن بیان کلیک کنید.

? به زبان بدن خود توجه کنید | مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

برای برقراری مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی، به زبان بدن خود توجه کنید. زبان بدن شما علی رغم اینکه یک روش ارتباط غیرکلامی است، می‌تواند بر نحوه ارسال پیام ها تأثیر بگذارد. راه های انتقال زبان بدن مناسب شامل: حفظ تماس چشمی و داشتن زبان بدن آرام است. همچنین می‌توانید از حرکات یا حالات چهره برای تأکید بر نکات و جلب توجه یا تمرکز مخاطبان استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زبان بدن کلیک کنید.

? شنونده فعال باشید

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی، شما را به جایی نمی‌رساند اگر به حرف های دیگران گوش ندهید. شنونده فعال بودن یک مهارتی است که بر گوش دادن دقیق و همدلانه تمرکز دارد. این بدان معنا است که هنگام صحبت دیگران، کاملا روی آنچه که آن ها می‌گویند تمرکز می‌کنید و صحبت هایشان را قطع نمی‌کنید. یا چیزهایی از این قبیل. برخی از تکنیک های موثر گوش شنوا عبارتند از:

➰ از قضاوت کردن دیگران و یا کلیشه سازی بپرهیزید.

➰ هرگونه حواس پرتی احتمالی مانند یک محیط پر سرو صدا را حذف کنید.

➰به جای اینکه به آنچه می‌خواهید بگویید فکر کنید، روی صحبت های طرف مقابل تمرکز کنید.

➰ قبل از پاسخ دادن صبر کنید تا طرف مقابل صحبت خود را تمام کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های درک احساسات دیگران کلیک کنید.

? خود واقعی تان را نشان دهید

برای اینکه مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی قوی داشته باشید؛ باید خود واقعی تان باشید. در حالی که می‌توانید برای بهبود مهارت های خود از سایر ارتباطات الهام بگیرید، سعی کنید خود واقعی و صادقانه تان را به نمایش بگذارید. مردم بیشتر جذب سخنرانی هایی می‌شوند که به نظر واقعی می‌رسند و شفاف عمل می‌کنند. به عنوان مثال، اگر پاسخ سوالی را ندارید اعتراف به آن اشکالی ندارد. اطرافیانتان بیشتر از اینکه وانمود کنید چیزی را می‌دانید و پاسخی نادرست ارائه دهید، به صداقت شما احترام می‌گذارند.

? مهارت های خود را تمرین کنید

اکنون که روش های مختلف برای بهبود مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی را می‌دانید، باید آن ها را تمرین کنید. این کار نه تنها مهارت های شما را توسعه می‌دهد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا در توانایی های گفتاری خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. این تکنیک ها را تا حد امکان در کارهای روزانه و تعاملات شخصی خود به کار ببرید. تا اطمینان حاصل کنید که در به کار بردن آن ها احساس راحتی می‌کنید.

برای آشنایی با راه های متقاعد کردن دیگران کلیک کنید.

کلام آخر

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی برای برقراری ارتباط با دیگران ضروری است. این موضوع اللخصوص برای افرادی مهم است که در دائم در حال ارتباط با دیگران هستند. اگر شما نیز می‌خواهید تا در این مهارت ها حرفه ای عمل کنید؛ از روانشناس برای یادگیری کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت‌ ارتباط ‌کلامی و غیر کلامی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


منبع: مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی

بد اخلاقی کودک

بد اخلاقی کودک به دلایلی مثل تربیت سخت گیرانه، تربیت سهل گیرانه و پایین بودن آستانه تحمل رخ می‌دهد. اگر کودکی بد اخلاق دارید، طبیعی است که خسته و آشفته باشید. این کودکان علاوه بر والدین، اطرافیان را هم اذیت می‌کنند. اما اغلب آنها در شرایطی مخصوص و موقعیت متفاوتی رفتارهای بد را از خود نشان می‌دهند. به همین جهت والدین باید به این موقعیت ها آگاه باشند تا بتوانند در زمینه تربیتی و درمان اقدام کنند.

منبع: بد اخلاقی کودک

بد اخلاقی کودک گاه به دلیل اختلالات در زمینه سلامت روان هم وجود دارد. به همین جهت پیشنهاد می‌کنم که حتما برای درمان و برخورد با این کودکان از روانشناس کمک بگیرید تا بتوانید ابتدا دلیل را بررسی کنید، سپس راهکارهای درمانی به شما ارائه شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بد اخلاقی کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بد اخلاقی کودک چگونه است؟


اگر کودک شما هم برای درخواست نیازها، خواسته ها و اتفاقات الم شنگه به پا می‌کند و از خود رفتارهای عجیب و غریب نشان می‌دهد؛ این مقاله مخصوص شماست. بد اخلاقی کودک یک سبک رفتاری است که اگر از روش درست برخورد با آن مطلع نباشید؛ باید در انتظار پیامد های رفتاری باشید.

هیچ پدر و مادر با کودک بد اخلاق به آرامش نمی‌رسد و هیچ همسالی با این افراد دوست نمی‌شود. به همین جهت از روش های برخورد و درمان این افراد مطلع شوید تا به نتیجه خوبی برسید. در این مقاله روش های برخورد با بد اخلاقی کودک را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.


حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل بد اخلاقی کودک

بد اخلاقی کودک به دلایل مختلفی بستگی دارد که ژنتیک و شیوه های تربیتی از مهم ترین ها شناخته می‌شوند. اما با وجود اهمیت ژنتیک باز هم راهی برای تاثیر گذاری است. پس ناامید نشوید و برای ایجاد این تغییرات اول به علت آن پی ببرید.

? ژنتیک

? رفتار بد اخلاقی والدین

?پایین بودن آستانه تحمل

? سبک تربیتی سهل گیرانه

? سبک تربیتی سخت گیرانه

?ناتوانی در بیان احساسات

? اختلالات روانی

? خلق عصبانی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عصبانیت کودک کلیک کنید.

با بد اخلاقی کودک چگونه برخورد کنیم؟


برای برخورد با بد اخلاقی کودک لازم است تا ریشه و علت این موضوع بررسی شود؛ سپس برخی از راهکار ها و روش ها را پیاده کنید. در این بخش مقاله به راهکارهای برخورد با بد اخلاقی کودک توضیح داده ایم.

? آرامش خود را حفظ کنید

اولین قدم برای برخورد با بد اخلاقی کودک، حفظ آرامش است. به عنوان پدر و مادر برای اینکه فرزندتان را آرام کنید؛ خودتان هم باید آرام باشید. شما الگوی کودک هستید و اگر بخواهید برای هر اتفاقی واکنش تند نشان دهید، هرگز نمی‌توانید رفتار فرزندتان را کنترل کنید. با این کار حس امنیت و تکیه گاهی را به کودک منتقل می‌کنید. در واقع نشان می‌دهید که به جای بداخلاقی روش های بهتری برای بیان نیاز و خواسته وجود دارد.

? خود کنترل گری داشته باشید

یکی از کارهایی که باید برای رفتار با بد اخلاقی کودک انجام دهید؛ خود کنترل گری است. شما به عنوان والد نباید تسلیم همه خواسته ها و نیازهای فرزند خود شوید. مثلا هرگز نباید برای پایان بد خلقی کودک هرچه گفت را انجام دهید. اگر این کار را ادامه دهید؛ کودک یاد می‌گیرد که برای دریافت و بیان هر خواسته ای با جواب مثبت روبرو نخواهد شد. اما اگر در مقابل این خواسته ها مقاومت نشان دهید؛ کودک یاد می‌گیرد که با هر رفتاری نمی‌تواند به خواسته خود برسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتارهای غیر طبیعی کودکان کلیک کنید.

? بعد از پایان بد رفتاری، صحبت کنید

همیشه زمانی که بد اخلاقی کودک بروز می‌کند؛ تا زمان آرام شدنش صبر کنید. بعد از اینکه کودک آرام شد؛ از او بخواهید که در رابطه با موضوع صحبت کنید. به فرزند خود با این کار کمک خواهید کرد تا احساسات خود را کنترل کند و با بیان کلمات ساده خواسته خود را بگوید. از او بخواهید که درخواست های خود را بگوید تا به نتایج بهتری برسد. با داد و بی داد هیچ چیزی پیش رو نخواهد داشت.

? موقعیت ها را شناسایی کنید | بد اخلاقی کودک

برای رفتار با بد اخلاقی کودک، باید موقعیت های حساسی که باعث بروز این رفتار می‌شود را شناسایی کنید. باید دقت کنید که کودک تحت چه شرایطی و در چه زمان هایی این رفتار را از خود نشان می‌دهد. بعد از اینکه شناسایی صورت گرفت؛ زمان دوری از این موقعیت ها فرا رسیده است. برای آرامش روان فرزند خود بهتر است که فرار را بر قرار ترجیح دهید.

? حق انتخاب دهید

برای اینکه با بد اخلاقی کودک رفتار مناسبی داشته باشید؛ باید برای او حق انتخاب در نظر بگیرید. کودکان از سن 3 سالگی علاقه دارند تا حس استقلال را تجربه کنند. به همین جهت این موضوع را از سنین کم به کودک آموزش دهید و اجازه دهید تا این حس ارضا شود. مثلا برای انتخاب لباس، شما 3 مدل لباس را در اختیار او قرار دهید تا از بین آنها انتخاب کند. در این شرایط هم خلق کودک تغییر نمی‌کند و هم استقلال را تجربه می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

? در برخی شرایط از موقعیت دور شوید

برای برخورد با بد اخلاقی کودک گاهی لازم است تا از موقعیت دور شوید. مثلا اگر کودک شما در خانه بد اخلاقی می‌‌کند؛ از او فاصله بگیرید و به اتاق بروید. در واقع نسبت به رفتارهای او بی اهمیت باشید تا خودش خسته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح با کودک کلیک کنید.

? از روانشناس کمک بگیرید

گاهی بد اخلاقی کودک به دلیل آسیب های روانی است که تجربه می‌کند. شاید کودک شما دچار اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی است؛ و به دلیل ناتوانی در حل مشکلات چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است که از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید تا دلیل رفتار فرزندتان بررسی شود. کودک نیز فوری تحت درمان قرار بگیرد.

کلام آخر

زمانی که بدون آگاهی از شخصیت و ویژگی های فرزند؛ همزمان با بد اخلاقی های او شما هم رفتارهای بد نشان دهید، تربیت او با پیامد فراوان روبرو خواهد شد. همانطور هم که گفته شد، بد اخلاقی کودک دلایل مختلفی دارد که برای درمان ابتدا باید از روانشناس راهنمایی گرفت تا این مساله درمان شود. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بد اخلاقی کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


منبع: بد اخلاقی کودک

تشخیص مرد متاهل

تشخیص مرد متاهل و نشانه های مرد زن دار برای بسیاری از خانم‌هایی که قصد شروع رابطه‌ای را دارند، حایز اهمیت است. خیلی از دختران دچار آسیب‌های عاطفی از رابطه‌ای با مردان متاهل هستند. در این میان مردان متاهل، برخی به دلایل مختلفی همچون سردی رابطه با همسر و یا تنوع طلبی شخصی تمایل به برقراری ارتباط با دیگر دختران دارند. معمولا این دسته از مردان سعی می‌کنند طرف مقابل را فریب دهند و تظاهر می‌کنند مجرد هستند و یا متارکه کرده‌اند. این نوع روابط برای دختران بسیار آسیب زننده است به همین دلیل بهتر است که از ابتدا با تشخیص مرد متاهل وارد رابطه نشوند. اگر در چنین رابطه‌ای قرار گرفته‌اید، حتما از خدمات مشاوره رابطه دختر و پسر استفاده نمایید.

منبع: تشخیص مرد متاهل

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص مرد متاهل و نشانه های مرد زن دار می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خیانت تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تشخیص مرد متاهل و نشانه های مرد زن دار


مردان برای برقراری ارتباط با جنس مخالف خارج از چهارچوب ازدواج دلایل خود را دارند و برخی از آن‌ها برای اینکه طرف مقابل را به خود علاقه مند کنند (تا به اهداف خود برسند)، او را فریب می‌دهند.

در واقع این مردان با گفتن دروغ‌های پی در پی، نقش یک مرد مجرد را بازی می‌کنند که احتمالا یا اصلا ازدواج نکرده است و یا از همسر خود جدا شده است.

در این میان هستند دختران و زنانی که فریب این مردان را می‌خورند و با آن‌ها وارد یک رابطه عاطفی می‌شوند. اما وارد شدن در یک رابطه با مرد متاهل در نهایت باعث شکست عاطفی و احساس سرخوردگی خواهد شد. برای آشنایی با عوارض و راه های رفع پیامدهای رابطه با مرد متاهل کلیک کنید.


بنابراین باید تمامی خانم‌های مجرد از نشانه های مردان متاهل مطلع باشند تا اگر با چنین افرادی مواجه شدند، آگاهانه رفتار کنند و از ورود به چنین رابطه‌هایی بپرهیزند.

اگر به متاهل بودن گزینه ازدواجی تان شک دارید، با مشاهده حداقل سه نشانه زیر بهتر است دیگر به این رابطه ادامه ندهید. متاسفانه خیلی از خانم های جوان به دلیل کنجکاوی و پی بردن به حقیقت ماجرا در دام این مردان می‌افتند. گاه می‌بینیم که تشخیص مرد متاهل برای این خانم ها تبدیل به نوعی دغدغه شده و طرف مقابل هم دائم با بازی دادن خانم به خواسته خودش می‌رسد.

1- استفاده از چند خط تلفن

معمولا مردان متاهلی که به دلیل تنوع طلبی و … وارد رابطه با شخص دیگری می‌شوند، از چند خط تلفن همراه استفاده می‌کنند.

اگر با مردی مواجه شده‌اید که چند خط تلفن همراه دارد و برای برقراری ارتباط با شما از یک خط تلفن اعتباری استفاده می‌کند، لازم است کمی نگران شوید.

استفاده همزمان از چند خط می‌تواند به شما هشدار دهد. احتمالا او خط ثابتی دارد که تمایل ندارد شما از آن مطلع باشید، چراکه خانواده و همسرش از آن خط ثابت اطلاع دارند.

2- تشخیص مرد متاهل با حرف های ضد و نقیض

مردان متاهل در میان حرف‌هایشان، حرف‌های ضد و نقیض زیاد دارند که می‌تواند به دو دلیل باشد. دلیل اول اینکه قصد دارند شما را گمراه کنند و حواستان را پرت کنند و دلیل دوم هم این است که انسان‌های دروغگو کم حافظه هستند و شاید او حرفی زده که حالا فراموش کرده است.

در این صورت شما با کمی تحقیق در مورد او می‌توانید دروغ‌هایش را آشکار کنید. حتی می‌توانید از او بخواهید که شناسنامه‌اش را برای شما بیاورد. معمولا در شناسنامه این دسته از افراد هیچ گونه مهر طلاقی وجود ندارد و نشان می‌دهند که آن‌ها از همسرشان جدا نشده‌اند و صرفا به خاطر تنوع طلبی با شما هستند.


بیشتر بخوانید : تمایل به رابطه سه نفره


3- اختصاص زمان‌ های مشخصی برای تماس تلفنی

مردان متاهل در ارتباط با نفر دوم معمولا ساعت‌های خاصی را جهت برقراری تماس تلفنی و یا ملاقات حضوری اختصاص می‌دهند.

معمولا این دسته از مردان در زمان‌هایی که سرکار هستند و به عبارتی ساعات ادرای است، وقت حرف زدن دارند و زمانی که به خانه می‌روند به بهانه‌های مختلف پاسخگو نیستند. اگر در ساعت‌هایی خارج از بازه زمانی تعیین شده توسط او، تماس بگیرید احتمالا تماس شما بی پاسخ خواهد بود.

4- تشخیص مرد متاهل | بهانه های مختلف برای عدم پاسخگویی

معمولا این دسته از مردان برای عدم پاسخگویی به تماس تلفنی شما دلایل مختلفی دارند. مثلا می‌گویند پیش مادرم و یا پیش پدرم بودم و نتوانستم پاسخ دهم.

اگر عدم پاسخگویی‌های او تکرار شود، شما باید شک کنید که احتمالا مشکلی هست که او نمی‌خواهد به تماس شما پاسخ دهد.

5- برقراری ارتباط از طریق ایمیل یا پیامک

مردانی که تمایل دارند با نفر دومی در ارتباط باشند، معمولا سعی می‌کنند خارج از روش‌های ارتباطی مرسوم شامل برقراری از طریق شبکه های ارتباطی و اینترنتی در ارتباط باشند و پیامک و ایمیل را ترجیح می‌دهند.

می‌توانید از او بخواهید که در یکی از شبکه های اجتماعی با هم در ارتباط باشید، حتی اگر او بپذیرد؛ با یک حساب کاربری بی نام و نشان با شما ارتباط می‌گیرد.

6- تشخیص مرد متاهل | عدم معرفی شما به خانواده یا دوستان

مردان متاهل معمولا تمایلی ندارند کسی که با او در ارتباط هستند را به دیگران معرفی کنند. بنابراین از خانواده خود به دوست دخترشان حرفی نمی‌زنند و او را به خانواده و دوستانشان معرفی نمی‌کنند و حتی برخی از آن‌ها از بودن در جمع‌های دوستان و آشنایان شما به شدت مقاومت می‌کند (شاید به این خاطر که مبادا آشنایی آن‌ها را ببیند).

7- گمنام بودن آدرس خانه

یکی دیگر از نشانه های مردان متاهل این است که آدرس خانه خود را به دوست دختر خود نمی‌دهند. برخی این مردان بهانه‌های مختلفی برای این کار خود دارند، اما بهتر است اعتماد نکنید چراکه هیچ دلیلی برای ندانستن آدرس خانه کسی که با او در ارتباط هستید، وجود ندارد.

8- از همسرم جدا شده ام

بسیاری از مردان متاهل برای جذب طرف مقابل و فریب او به دروغ می‌گویند که از همسرشان جدا شده‌اند. برای اینکه بدانید ادعای آن‌ها درست است، می‌توانید از آن ها بخواهید که شناسنامه شان را به شما نشان دهند و اگر این موضوع حقیقت دارد، پس نباید سایر نشانه‌ های مردان زن دار را داشته باشند.

9- تشخیص مرد متاهل | عدم حضور در مکان‌های عمومی

مردان متاهل چون دوست ندارند کسی متوجه حضور شما در کنارشان شود، هیچ گاه تمایلی به رفتن به مکان‌های عمومی همراه شما را ندارند.

البته اگر این دسته از مردان حاضر شوند همراه شما در مکان‌های عمومی حاضر شوند، معمولا مضطرب و عصبی خواهند بود.

10- ناپدید شدن در روزهای تعطیل و آخرهفته‌ها

مردان متاهل در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها ناپدید می‌شوند، چراکه باید وقت خود را با خانواده و دوستان خود سپری کنند.

11- نام کامل اش را به شما نمی گوید

در تشخیص مرد متاهل شما باید به همین نشانه های ناچیز هم توجه کنید. آن‌ها در ابتدا نام کامل خود را نمی گویند. و یا از نام مستعار استفاده می‌کنند. چرا که نگران اند شما نام آن ها را در صفحات مجازی جستجو کنید و یا از طریقی به حقیقت زندگی شان پی ببرید. این افراد گاه با فاش کردن اسم‌شان برای شما تلاش به متفاوت بودن و خاص بودن رابطه تان دارند. حال آنکه تمام این کارها برای فریب دادن شماست.

12- هر چقدر هم تلاش کنید درباره زندگی اش اطلاعاتی به دست نمی‌آورید

او آنقدر درباره جوانب مختلف زندگی اش به شما دروغ گفته که هیچ طریقی نمی‌توانید به حقیقت زندگی اش پی ببرید. او از قبل درباره هر چیزی که ممکن است به متاهل بودن او شک کنید فکر کرده است. تشخیص مرد متاهل آن هم وقتی که او در این زمینه تجربه داشته باشند؛ کار آسانی نخواهد بود.

13- تشخیص مرد متاهل | هرگز آدرس محل زندگی او را دقیق نمی‌دانید

یکی از راه های تشخیص مرد متاهل پنهانکاری او در محل زندگی اش است. او هرگز شما را حتی به نزدیک محل زندگی اش هم نمی‌برد. همیشه تمایلش بر این است که نزدیک به خانه شما و یا در محل زندگی شما وقت بگذراند.

14- اسم شما هرگز در موبایل اش ذخیره نمی‌شود

اگر می‌بینید که اسم شما را ذخیره نمی‌کند و یا اسم تان را با عنوان دیگری ثبت کرده، حتما در متاهل بودن آن فرد شک کنید. تشخیص مرد متاهل آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. کافی است به این نشانه ها توجه کنید.

15- هیچ وقت اجازه در دست گرفتن گوشی اش را ندارید

شاید گهگداری به شما اجازه استفاده از گوشی اش را بدهد. اما این کار را محتاطانه انجام می‌دهد. مطمئن باشید او از قبل هر آنچه که نباید ببینید را از گوشی اش پاک کرده است. برای اطمینان می‌توانید در موقعیتی دیگر درخواست گوشی اش را بکنید می‌بینید که چطور برای اجتناب از این کار تلاش خواهد کرد.

16- تشخیص مرد متاهل | محرم تلفن هایش نیستید

برای تشخیص مرد متاهل به نحوه پاسخ گویی به تلفن هایش توجه کنید. پس در رابطه با گزینه ازدواجی خود حتما به نحوه پاسخگویی اش به تلفن ها توجه کنید. برای مثال وقتی کنارتان است، تلفن هایش را پاسخ نمی‌دهد و با بهانه های مختلف تماس را بی اهمیت جلوه می‌دهد. اگر هم قرار به پاسخ دادن باشد، از شما دور می‌شود.

17- قرار ملاقات ها به سختی جور می‌شود

اگر شما هم سر کار بروید، شاید تشخیص مرد متاهل ازین طریق برای تان دشوارتر شود. برای دیدارها به راحتی نمی‌توانید زمان مناسبی برای هر دو طرف را پیدا کنید. به همین دلیل دیر به دیر و با کلی هماهنگی دیدارها میسر می‌شود. وقتی هم که وقت آزاد داشته باشید او با بهانه های مختلف مشغول بودنش را توجیه می‌کند.

18- تشخیص مرد متاهل | زمان کمی را برای شما صرف می‌کند

با وجود تمام سختی هایی که برای ملاقات ها به جان خریده‌اید، او زمان زیادی برای حضور در کنار شما ندارد. حتی ممکن است وقتهایی که با شماست استرس زیادی هم داشته باشد. و شما دائم مجبور باشید کاری برای کاهش نگرانی هایش بکنید. حال آن که او از دیده شدن در کنار شما استرس دارد!!

19- حساب کاربری در شبکه های اجتماعی ندارد

نداشتن حساب کاربری در هیچ یک از شبکه های اجتماعی راهی برای تشخیص مرد متاهل است. در دنیای امروزی که بیشتر کسب و کارها نیاز به فعالیت در صفحات مجازی دارد، هر کسی یک حساب کاربری در یکی از شبکه های اجتماعی دارد. بیشتر افراد حتی اگر زمان کافی برای فعالیت در آن ها را هم نداشته باشند، اما حداقل یک حساب کاربری ایجاد کرده‌اند. مرد متاهل دائم به عدم تمایل خود به صفحات مجازی ابراز می‌کند و شما را در هیچ کجا دنبال نمی‌کند.

20- تشخیص مرد متاهل | از آینده طوری حرف میزند که انگار در آن نیست

مضمون صحبت هایش طوری است که انگار در آینده با شما در ارتباط نیست. او طوری به شما القا می‌کند که گویی هرگز تعهدی برای یک رابطه بلند مدت نداده است. او با این کار می‎خواهد امید شما از ازدواج و یا رابطه طولانی مدت را از بین ببرد. یا شاید هم احساس طرد شدگی خودش را که در آینده تجربه می‌کند را با این کار التیام می‌دهد. دلیل او هر چه که باشد نیازی نیست به پای او بسوزید.

اگر سوالی دارید می توانید در کانال تلگرامی ذهن نو پاسخ اش را دریافت کنید.

سخن آخر

برای دختران جوان تشخیص مردان زن دار کار آسانی نیست، درگیر شدن عواطف و یا سایر مسائل شخصی خانم باعث می‌شود که چشم بر روی بسیاری از مسائل ببندد. در چنین شرایطی احتمال آسیب و یا درگیر شدن در رابطه‌ای بی سرانجام بالا رفته و مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. بنابراین توصیه می‌شود به جای سرزنش خود یا دیگری و یا ترحم، حتما درباره مفهوم خیانت اطلاعات خود را بالا ببرید. ازین بابت توصیه می‌شود که مقاله خیانت همسر و درمان خیانت را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص مرد متاهل و نشانه های مرد زن دار می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خیانت تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


منبع: تشخیص مرد متاهل

علت دیدن خواب تکراری چیست

علت دیدن خواب تکراری چیست ؟ همه انسان‎ها وقتی به مرحله خواب رم می‌روند، رویا می‌بینند. پس از بیداری برخی خواب‌ها در ذهن می‌ماند اما برخی دیگر به طور کلی فراموش می‌شوند. خواب‌های انسان متنوع است به طوری که برای برخی از افراد خواب دیدن، یک تجربه ترسناک است؛ چراکه نشان دهنده یک اتفاق تلخ بوده و حتی ممکن است بارها تکرار شود. تکرار خواب‌ها به معنای این است که ذهن ناخودآگاه سعی دارد یک پیام و موضوعی را به بیننده خواب انتقال دهد. خواب‌های تکراری دارای انواع مختلفی است که مضمون آن‌ها وابسته به مشکلات و استرس‌های فرد است. در ادامه پیرامون خواب‌های تکراری، انواع آن و کنترل این دسته از خواب‌ها اطلاعاتی ارائه کرده‌ایم. برای شروع درمان اضطراب کلیک کنید.

منبع: علت دیدن خواب تکراری چیست

برای دریافت مشاوره در زمینه دیدن خواب تکراری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خواب تکراری چه معنایی دارد؟

خواب تکراری به این معناست که شخص هر بار خواب‌هایی را با محتوای یکسان ببیند. این دسته از خواب‌ها می‌تواند با توجه به موضوعی که دارند مثل شرکت در یک امتحان، افتادن دندان، سقوط و … برای فرد آزار دهنده باشند.

معمولا خواب‌های تکراری نشان دهنده یک موضوع منفی هستند که اضطراب و استرس را برای فرد به دنبال دارند. همین موضوع می‌تواند به این معنی باشد که خواب‌های تکراری می خواهند یک موضوع و نگرانی که در زندگی شما وجود دارد را بازتاب دهند.

خواب‌های تکراری ممکن است باعث بیداری فرد در نیمه شب شده و همینطور موجب ایجاد درگیری فکر و ذهن او شود. معمولا تمامی افراد خواب‌های تکراری می‌بینند اما دیدن کابوس‌های تکراری در کودکان بیشتر است.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.


علت دیدن خواب تکراری

همانطور که اشاره کردیم بسیاری از انسان‌ها پس از بیداری نمی‌توانند هر آنچه که در خواب دیده‌اند را به یاد بیاورند و تفسیر کنند. عدم یادآوری و تفسیر خواب‌ها باعث می شود که ذهن سعی کند پیام خود را در قالب خواب‌های تکراری ارسال کند. در ادامه به مهم‌ترین علت های دیدن خواب تکراری اشاره کرده‌ایم.

  • خواب‌های تکراری به دلیل مشکلات و اختلافاتی که در زندگی فرد وجود دارد و هیچگاه حل نشده است، اتفاق می‌افتد.
  • گاهی خواب‌های تکراری ناشی از مصرف یک دارو و یا قطع ناگهانی آن، شوک‌های عاطفی در زندگی و یا حوادث ناگوار می‌باشد.
  • برخی از روانشناسان معتقدند وجود یک اتفاق در گذشته فرد باعث دیدن خواب‌های تکراری می‌شود. کسانی که در گذشته خود دچار یک آسیب و یا حادثه ناگوار شده‌اند و هنوز اثرات آن آسیب در جسم و روان‌شان وجود دارد، در خواب رویاهای تکراری می‌بینند.
  • مسائل حل نشده و احساساتی که طی سالیان سرکوب کرده‌اید و یا نگرانی‌هایی که از جانب خانواده و افراد مهم زندگی به‌تان وارد شده، باعث بروز خواب‌های تکراری می‌شود.

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

راهکار رهایی از خواب‌ تکراری

همانطور که اشاره کردیم خواب تکراری در واقع پیامی است که ذهن ناخودآگاه در حال ارسال آن به شما است و تا زمانی که نسبت به آن خواب تفسیری نداشته باشید، این خواب‌ها ادامه پیدا می‌کند.

به عقیده روانشناسان بهترین راه حل برای رهایی از خواب‌های تکراری این است که شما تفسیر و تعبیر آن‌ها را بدانید. در واقع اگر پیام ذهن (ناخودآگاه) را دریافت کنید، دیگر ناخودآگاه‌تان از ارسال پیام در قالب خواب‌های تکراری دست می‌کشد.

پس از درک و تفسیر خواب های تکراری باید سعی کنید که مشکلی که در آن وجود دارد را برای خود حل کنید. توجه داشته باشید حتی اگر تفسیر خواب های خود را بدانید اما مشکلی که باعث تکرار این خواب ها می شود را حل نکنید، کابوس های شبانه شما را رها نخواهد کرد.

معمولا درمان خواب‌های تکراری زیر نظر و توسط یک درمانگر انجام می‌شود. فرد باید واقعیات زندگی خود را که مرتبط با خواب‌های تکراری او است، برای درمانگر شرح دهد و سپس با شناسایی و فهمیدن مشکل به این خواب‌ها پایان داده می‌شود.

خواب های تکراری در بیشتر موارد در پی یک حادثه ناگوار رخ می‌دهد. اما این خواب ها را ممکن است بدون هیچ تجربه بدی هم ببینید. در این موارد باید به دغدغه ها و نگرانی هایی که فرد را محاصره کرده‌اند توجه کرد.

مراحل رهایی از خواب‌ تکراری

در این قسمت از مقاله به چند راهکار برای دریافت پیام خواب‌های تکراری و حل مشکلاتی که باعث بروز آن می‎‌شوند، ارائه کرده‌ایم.

  • از یک دفتر خاطرات برای نوشتن خواب‌های خود استفاده کنید. از آنجایی که پس از بیداری بسیاری از جزئیات خواب‌ها از ذهن پاک می‌شود، می‌توانید دفترتان را نزدیک خود قرار دهید و به محض بیدار شدن تمامی جزئیاتی که از خواب‌تان به یاد دارید شامل اشیاء، اشخاص و … را بر روی آن بنویسید تا به مرور بتوانید پیام‌هایی که این خواب قصد دارد به شما برساند را درک کنید.
  • پس از اینکه تمامی جزئیات خواب خود را در دفتر خاطرات‌تان ثبت کردید، سعی کنید به کمک یک روانشناس، خواب خود را تحلیل کنید و پیام آن را متوجه شوید (علت دیدن خواب تکراری شما می‌تواند به دلایل مختلفی همچون شکست عاطفی، یک اتفاق تلخ در گذشته، مشکلات و … باشد).
  • در این مرحله که معنی خواب تکراری خود را متوجه شده‌اید، حالا باید مشکلی که باعث بروز این خواب‌ها می شود را شناسایی و حل کنید. مثلا اگر به دلیل استرس و فشار کاری هر شب خواب‌های تکراری می‌بینید، سعی کنید استرس خود را مدیریت کنید و از حجم کاری خود کم کنید. به مرور خواهید دید که خواب های تکراری شما کمتر خواهد شد.
  • سعی کنید در طول روز آرامش بیشتری داشته باشید، برای این کار می‌توانید از تمرینات مدیتیشن کمک بگیرید و یا زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید. این اقدامات با کاهش استرس و اضطراب باعث ایجاد آرامش در شما خواهد شد. البته در موارد شدیدتر پزشک برای فرد داروهای مهارکننده‌های MAO را تجویز می‌کند که باعث توقف خواب های تکراری می‌شود.

در مواردی که تشخیص اختلال استرس پس از سانحه داده شود، درمان تخصصی و طولانی تری نیاز است.

تعبیر دیدن خواب تکراری

همه انسان ها ممکن است پس از به خواب رفتن، خواب و رویاهای مختلفی را ببینند که برخی واضح و برخی بی ربط باشد. در هر حالت خواب‌ها نشان دهنده نکات مهمی از شخصیت فرد هستند و هر کدام دارای معنایی می‌باشند.

خواب تکراری می‌تواند با موضوعات متفاوت و متناسب با زندگی هر کس اتفاق بیفتد اما معمولا برخی از آن‌ها برای تمامی آدم‌ها تکرار می‌شوند. در ادامه به تعبیر چند نوع از خواب های تکراری پرداخته‌ایم. برای دریافت تعبیر خواب خود کلیک کنید.

✔️ خواب سقوط از بلندی

سقوط از بلندی و افتادن ناگهانی از یک جای مرتفع در خواب، تقریبا برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد. معمولا سقوط از بلندی از آن دسته از خواب های تکراری است که از کودکی تا بزرگسالی در خواب تکرار می‌شود.

افتادن از بلندی در خواب به این معنی است که فرد در تلاش است تا همه امور را تحت کنترل بگیرد و نمی‌تواند به سادگی از مسائل عبور کند.

وقتی فرد در جایی از زندگی احساس کند که اوضاع از کنترل او خارج شده و یا نسبت به خود و دیگران انتقاد شدید دارد، این خواب را می‌بیند.

برای رهایی از خواب تکراریِ افتادن از بلندی فقط باید قبول کنید که زندگی پر از موضوعات کوچک و بزرگ است که شما نمی‌توانید همه آن را در اختیار بگیرید و مدیریت کنید.

✔️ خواب تکراری درباره افتادن دندان

شاید همواره در خواب خود ببینند که ناگهان دندان‌تان می‌افتد و این نوع خواب دائم تکرار می‌شود. اگر خواب افتادن دندان برای یک فرد دائم تکرار شود، به این معنی است که او از آن دسته از اشخاص است که شایعه پراکنی می‌کند.

شاید از نظر خود فرد او مسائل مهمی را به دیگران منتقل نمی‌کند اما برای رهایی از دیدن این خواب تکراری باید سعی کند در انتقال داستان‌هایی که از خود ساخته است کمی فکر کند و از این کار دست بکشد.

می توانید درباره تعبیر خواب دندان بیشتر بخوانید.

✔️ خواب تکراری درباره لخت شدن در مقابل دیگران

کسانی که خواب تکراری با مضمون لخت شدن یا برهنه بودن در مقابل دیگران می‌بینند، دارای اعتماد به نفس پایینی هستند. در واقع ذهن ناخودآگاه با ارسال پیامی به فرد در قالب خواب تکراری لخت شدن به او می‌گوید که “تو آزاد هستی و نباید از انجام برخی کارها در مقابل دیگران خجالت بکشی”.

برای آشنایی با تعبیر خواب برهنگی کلیک کنید.

✔️ خواب داشتن قدرت های فرا انسانی

برخی از افراد در خواب‌های تکراری خود دارای قدرت‌های فرا انسانی مثل پرواز کردن هستند. این دسته از خواب‌ها به اعتماد به نفس بالا و شخصیت قوی فرد بیننده خواب اشاره دارد.

کسانی که خواب می‌بینند دارای قدرت فرا انسانی هستند، افرادی ماجراجو هستند که دیگران نیز به آن‌ها توجه زیادی دارند. البته این خواب‌ها در تعبیری دیگری به انسان‌های مغرور و خودخواه نیز اشاره دارد.

✔️ خواب فجایع طبیعی

برخی از افراد همواره در خواب‌های خود فجایع طبیعی همچون زلزله، سیل و … را می‌بینند. معمولا دلیل دیدن این دسته از خواب‌ها داشتن درگیری ذهنی است.

درگیری ذهنی که باعث می‌شود این دسته از خواب‌ها مدام تکرار شود، شامل این است که فرد شخصیت واقعی خود را پنهان می‌کند و سعی دارد شخصیتی را که دوست دارد همگان از او ببینند را نشان دهد. برای اتمام این دسته از خواب های تکراری بهتر است بر روی شخصیت خود کار کنید و مجبور نباشید آن را از دیگران مخفی کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیدن خواب تکراری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی روانشناسی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


منبع: علت دیدن خواب تکراری چیست

سندروم سوگ تاخیری

سندروم سوگ تاخیری و مشکلاتی که برای فرد و خانواده در بردارد، کمتر شناخته شده است. خیلی‌ها با این اختلال در دوران کرونا آشنا شدند. اما این وضعیت می‌تواند در هر شرایطی برای کسانی که دچار سوگ می‌شوند رخ دهد. سوگ تاخیری بیشتر در کسانی دیده می‌شود که در پشت سر گذاشتن مراحل سوگ دچار مشکل شده و به همین دلیل از نظر زمانی دیرتر از سایرین آن را بروز می‌دهند.

منبع: سندروم سوگ تاخیری

شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما گاهی افراد بعد از گذشت مدتی تازه به وخامت اوضاع پی برده و واکنش های مختلفی از خود بروز می‌دهند. به همین دلیل سوگواری کردن به موقع و به شکل درست بسیار اهمیت دارد. در ادامه نشانه ها، پیامدها و درمان سندروم سوگ تاخیری را آورده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم سوگ تاخیری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سندروم سوگ تاخیری

سندروم سوگ تاخیری برای افرادی تلقی می‌شود که بحرانی را پشت سر گذاشته و بعد از گذشت مدتی شروع به ناراحتی و سوگواری می‌کنند. فرض کنید با مرگ یکی از اطرافیان، در آن لحظه به قدری گیج باشید که نتوانید اشک بریزید و یا حتی ناراحت باشید. اما بعد از مدتی دوباره این شرایط برای شما با همان شدت تداعی شده و حال نیاز به گریه کردن و ناراحتی دارید. این رفتار طبیعی نیست.

در زمان پاندمی کرونا که افراد مجبور بودند با عزیزان خود به تنهایی خداحافظی کنند و هیچکس برای دلداری و تسکین آنها نبود؛ این موضوع گسترش پیدا کرد. افراد نتوانستند احساسات مختلف خود را بروز داده و تخلیه کنند؛ آن‌ها در تنهایی مجبور به کنار آمدن با مرگ عزیزشان شدند. این شرایط باعث شد که نوعی خشم و احساس تنهایی در آن‌ها دفن شود. با گذر از دوره کرونا از این رو دچار سندروم سوگ تاخیری می‌شدند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

نشانه های سندروم سوگ تاخیری



وقتی افراد دچار سندروم سوگ تاخیری می‌شوند؛ نشانه های مختلفی را از خود بروز می‌دهند. در واقع آنان از درک شدت واقعی شرایط عاجز بوده و یا آن را انکار می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توانند واکنش درستی داشته باشند. برخی از این نشانه های شامل موارد زیر می‌شوند.

گریه نکردن

سکوت و صحبت نکردن با دیگران

حالت گیجی و سردرگمی

بروز نشانه های جسمانی

اختلال در خواب و اشتها

بروز واکنش های ناگهانی به صورت ناگهانی

انزوا و دوری از جمع

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

در چه مواقعی سندروم سوگ تاخیری بروز می‌کند؟

از طرفی معمولا سندروم سوگ تاخیری در مواقعی خاص بروز می‌کند. همچنین فراموش نکنید که در نهایت این افراد واکنش نشان داده و به شکل های مختلفی احساسات خود را تخلیه می‌کنند. اما زمانی که افراد در این مورد اطلاعات کافی داشته باشند؛ می‌توانند در این شرایط احساسات و هیجانات خود را به شکل درستی نشان داده و از خود محافظت کنند. در این قسمت به توضیح این موارد می‌پردازیم.

سوگ تاخیری فقط در کسانی که عزیزی را از دست داده‌اند رخ نمی‌دهد. این وضعیت ممکن است در پاسخ به هر فقدانی مثل جدا شدن از همسر، از دست دادن جایگاه اجتماعی، اخراج از شغل، دوری از فرزندان و… هم رخ بدهد.

?تروماهای جمعی

زمانی که تروماهای جمعی بروز می‌کنند؛ هر فردی به قدر کافی ناراحتی و اضطراب دارد و به دیگری اهمیت نمی‌دهد. به همین دلیل در این شرایط افراد بیشتر از هر زمان دیگری احساس تنهایی کرده و تلاش می‌کنند تا حدامکان ناراحتی خود را بروز ندهند. چرا که تصور می‌کنند در این حالت همه ناراحت و سرخورده هستند و هیچکس به آنها توجه نمی‌کند. کرونا یکی از مثال های این مورد است که همه افراد جهان را درگیر نمود. از طرفی مسائل داخلی تر نیز مانند انقلاب و یا حتی جنگ می‌توانند از علل آن باشند. ‌

?زمانی که فرد مراحل سوگ را کامل طی نمی‌کند

پشت سر گذاشتن پنج مرحله سوگ بسیار مهم و تاثیر گذار است. در واقع اگر فرد این مراحل را پشت سر نگذارد؛ به زودی به سندروم ترومای تاخیری دچار می‌گردد. زمانی که فردی فوت می‌کند و یا حتی از دیگری جدا می‌شویم؛ دیگران سعی دارند تا ما را آرام کرده و یا تلاش می‌کنند تا ما کمتر ناراحتی کنیم.

حتی خودمان نیز تا حدی احساسات خود را سرکوب می‌کنیم. اما در این حالت؛ همه چیز بدتر می‌شود. در واقع باید اجازه داد تا دیگران به روش خود ناراحتی های خود را تخلیه کرده و به آنان فشار نیاوریم. حضور ما در کنار آنان بسیار مهم است؛ اما باید با آنان همدردی کرده و از آسیب های احتمالی جلوگیری نماییم.

?از بهداشت روانی کاملی برخوردار نیستند

همچنین فردی که از سلامت روان نیز برخوردار نیست؛ هم سندروم مرگ تاخیری را تجربه می‌کند. در واقع افراد مبتلا به افسردگی و یا بیماری های دیگر در شرایط اضطرار نمی‌توانند واکنش خوبی داشته و به همین دلیل مدتی بعد سوگواری خود را آغاز می‌کنند. هرچه افراد از بهداشت روانی بالاتری برخوردار باشند؛ راحت تر می‌توانند با موضوع سوگ برخورد کنند.

برای آشنایی با راه های تحمل مرگ عزیزان کلیک کنید.

?تنهایی و نداشتن دوست

تنهایی و نداشتن دوستانی برای همدلی نیز یکی دیگر از دلایل بروز سندروم سوگ تاخیری است. در واقع همانطور که گفته شد؛ با حضور دیگران، افراد دلگرمی بیشتری داشته و بهتر می‌توانند با این موضوع برخورد کنند. در زمان کرونا نیز به همین دلیل سندروم سوگ تاخیری بسیار گسترده شد.

پیامدهای سندروم سوگ تاخیری

اگر سندروم سوگ تاخیری در افراد بعد از مدت زمان طولانی بروز کند و یا حتی اصلا بروز نکند؛ می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. چنین افرادی معمولا دیگران و یا خود را مقصر می‌دانند. همچنین دچار مشکلات مختلف روانی شده و بعد از مدتی به طور کلی ارتباط خود را با دیگران قطع می‌کنند. از این رو مداخله گری و یا حتی پیشگیری از این موضوع بسیار مهم است.

در مقابل سندروم سوگ تاخیری چه باید کرد؟


اما راه هایی برای کنارآمدن و پشت سر گذاشتن سوگ تاخیری نیز وجود دارد. در واقع افراد با استفاده از این روش ها می‌توانند با این موضوع راحت تر مواجه شده و واکنش درست تری داشته باشند.

?صحبت کردن و تنها نگذاشتن فرد سوگوار

بهتر است زمانی که فردی سوگوار است؛ با او صحبت کرده و او را تنها نگذارید. در واقع اجازه ندهید که این فرد در سکوت مانده و با در تنهایی سوگواری نماید. این موضوع سندروم سوگ تاخیری را تشدید کرده و مشکلات بیشتری را برایشان ایجاد می‌کند. برای اطلاع از راه های دلداری دادن به سوگوار و عزادار کلیک کنید.

?کمک گرفتن از روانشناس

یکی از موثرترین راهکارها در مورد سندروم سوگ تاخیری، کمک گرفتن از روانشناس است. در واقع روانشناس علل ریشه ای این موضوع را در فرد شناسایی کرده و با ارائه راهکارهای مناسبی او را از این حالت خارج می‌کنند.

?بالابردن روحیه همدردی و همدلی

همچنین هر فردی باید در خود روحیه همدردی و همدلی را بالا ببرد. چرا که در زمان مشکلات جمعی و تروماها نباید تنها خود را در نظر گرفت و باید به دیگران نیز کمک کرد. همچنین در این حالت نیز کمتر احتمال دارد که افراد دچار سندروم سوگ تاخیری شوند.

بیشتر بخوانید : علت افسردگی

سخن پایانی

از آنجایی که سندروم سوگ تاخیری می‌تواند اثرات فردی و جمعی زیادی برای افراد داشته باشد؛ رسیدگی و برطرف کردن آن بسیار مهم است. از طرفی باید از قبل برای بحران ها و مشکلات اجتماعی برنامه ریزی نمود تا افراد در چنین شرایطی، واکنش درست تری داشته باشند. و از طرف دیگر در هنگام بروز آن باید از راهکارهای مناسبی استفاده نمود. کمک گرفتن از روانشناس یکی از اقداماتی است که حتما باید صورت گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندروم سوگ تاخیری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


منبع: سندروم سوگ تاخیری

افسردگی فصلی در پاییز و زمستان

افسردگی فصلی یکی از انواع افسردگی است که بیشتر با شروع شش ماهه دوم سال و کاهش میزان نور خورشید بروز پیدا می‌کند. بااین‌حال نوع نادرتری از افسردگی‌فصلی نیز در فصل تابستان ایجاد خواهد شد. می‌توان گفت که بسیاری از نشانه‌های این اختلال با اختلال افسردگی عمده یکسان است و تنها چیزی که بین آن‌ها تفاوت ایجاد می‌کند این است که افسردگی‌های فصلی معمولاً با شروع فصل خاصی ایجاد خواهند شد و پس‌ازآن نیز از بین خواهند رفت. با توجه به تأثیری که ابتلای به افسردگی فصلی در توانایی کار و لذت بردن فرد از محیط اطراف باقی خواهد گذاشت بهتر است برای درمان این اختلال از یک مشاور کمک بگیرید و یا نکاتی را برای پیشگیری از بروز آن آموزش ببینید. ما نیز در این مطلب راجع به افسردگی فصلی، علل و راه‌های درمان آن صحبت خواهیم کرد.

منبع: افسردگی فصلی در پاییز و زمستان

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی فصلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعریف افسردگی فصلی


افسردگی فصلی که به‌اختصار SAD نامیده می‌شود یکی از انواع بیماری افسردگی عمده است که در برخی از فصول خاص سال به‌ویژه پاییز و زمستان اتفاق خواهد افتاد. میزان شیوع این اختلال در ساکنین کشورهایی که از خط استوا دور هستند بیشتر خواهد بود زیرا یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای بروز این اختلال در نظر گرفته می‌شود کاهش میزان نور است که این مسئله در این کشورها بیش از سایرین دیده می‌شود. برای آشنایی با سایر انواع افسردگی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه‌های افسردگی فصلی ( به ویژه در پاییز و زمستان )

نشانه‌های افسردگی فصلی تفاوت چندانی با نشانه‌های اختلال افسردگی عمده ندارد و با توجه به اینکه یکی از زیرشاخه‌های اختلال افسردگی است این موضوع چندان دور از انتظار نخواهد بود. بااین‌حال برخی از نشانه‌های افسردگی نظیر احساس خستگی و رخوت و یا میل به استفاده از کربوهیدرات‌ها در این اختلال بیش از افسردگی عمده است. در ادامه اصلی‌ترین نشانه‌های افسردگی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.


? اصلی‌ترین نشانه این است که شروع اختلال در فصل مشخصی از سال است و با پایان آن، نشانه‌های افسردگی نیز به‌تدریج کاهش می‌یابند.

? احساس خستگی و بی انرژی بودن که معمولاً با خوابیدن نیز از بین نمی‌رود

?افزایش ساعات خواب فرد

? افزایش اشتها و وزن؛ به‌ویژه تمایل به استفاده از هیدرات‌های کربن

? در اکثر ساعات روز و تقریباً هرروز فرد احساس دلگیری و غم دارد

?فعالیت‌ها و موضوعاتی که پیش‌تر برای فرد جالب بوده‌اند جذابیت خود را از دست خواهند داد.

? نداشتن تمرکز

? احساس ناامیدی

?بی حالی

? عدم علاقه به فعالیت های جمعی

? کاهش میل جنسی

?ناراحتی

? بی قراری

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که افسردگی‌ فصلی تابستانی معمولاً بیشتر با نشانه‌های اضطرابی همچون کمبود خواب، کاهش اشتها، تحریک‌پذیری و یا احساس اضطراب خود را نشان می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های افسردگی شدید کلیک کنید.

عوارض افسردگی فصلی

علائم و نشانه های افسردگی فصلی را جدی بگیرید. اگر تحت درمان قرار نگیرید با پیامدهای فراوانی روبرو خواهید شد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

? کناره گیری اجتماعی

? سوء مصرف مواد مخدر

?مشکلات رفتار در جامعه

? بروز اختلالات روانی

? افکار خودکشی

علل افسردگی فصلی

دلایل ابتلا به افسردگی فصلی هنوز چندان مشخص نشده است. بااین‌حال برخی فرضیه‌ها دراین‌باره مطرح است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش نور اشاره کرد. ازجمله مهم‌ترین دلایل ابتلا به افسردگی فصلی می‌توان موارد زیر را بیان کرد.

? افزایش ملاتونین

ملاتونین یا هورمون تاریکی نام انتقال‌دهنده عصبی است که با تاریک شدن هوا و کاهش میزان نور از مغز فرد ترشح می‌شود و باعث احساس خواب‌آلودگی در وی خواهد شد. با رسیدن به شش‌ماهه دوم سال و کاهش نور خورشید، میزان ملاتونین در بدن فرد بیشتر می‌شود و این عامل می‌تواند باعث احساس خواب‌آلودگی و خستگی شدید شود. با توجه به اینکه احساس خواب‌آلودگی و رخوت از اصلی‌ترین نشانه‌های افسردگی فصلی است روانشناسان معتقدند که کاهش نور و افزایش میزان ملاتونین باعث بروز این بیماری می‌شود.

? کاهش سروتونین

برخی پژوهش‌ها نشان داده است که مغز افراد درگیر با افسردگی فصلی مقدار کمتری سروتونین ترشح می‌کند و یا دوام این ماده در بخش‌های مختلف مغز فرد کم است. با توجه به اینکه سروتونین را می‌توان اصلی‌ترین انتقال‌دهنده عصبی در تنظیم خلق فرد دانست کاهش آن می‌تواند ارتباط مستقیمی با ابتلای وی به افسردگی داشته باشد.

? علل ژنتیکی و سابقه بیماری

بروز افسردگی فصلی در افرادی که آمادگی ژنتیکی برای ابتلا به این اختلال را دارند به‌مراتب بیش از افرادی است که این زمینه را ندارند. علاوه بر عوامل ژنتیکی سابقه ابتلا به اختلال افسردگی اساسی و یا سایر مشکلات خلقی می‌تواند فرد را درزمینهٔ ابتلا به افسردگی فصلی آسیب‌پذیر نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خلقی کلیک کنید.

? کاهش نور

یکی از دلایل بروز افسردگی فصلی، نور کم است. در فصل سرما به دلیل اینکه با نور خورشید کمتر در ارتباط هستیم؛ ممکن است که به این نوع افسردگی دچار شویم. در واقع کاهش تابش نور خورشید، ساعت بیولوژیکی بدن که تنظیم کننده خلق و خو است، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

آیا افسردگی فصلی خطرناک است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت این بیماری نمی‌تواند خطر جدی برای فرد ایجاد کند بااین‌حال بزرگ‌ترین آسیب آن این است که باعث کاهش بهره‌وری و توانایی فعالیت فرد می‌شود. علاوه بر این تا زمانی که برای درمان آن اقدام نکنید حالت راجعه داشته و با شروع فصل پاییز و زمستان مجدداً بروز پیدا خواهد کرد. به همین خاطر روانشناسان معتقدند که بهتر است برای درمان این اختلال اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که به میزانی که شما دوره‌های بیشتری از افسردگی فصلی را تجربه کنید احتمال افزایش شدت و بازگشت‌های سریع‌تر این بیماری بیشتر خواهد شد. همچنین طولانی شدن سابقه ابتلا به این اختلال معمولاً با دریافت نتیجه از درمان رابطه عکس دارد. درصورتی‌که احساس می‌کنید توانایی خروج از منزل برای شرکت در جلسات مشاوره را ندارید می‌توانید از مشاوره تلفنی استفاده نمایید.

درمان‌های افسردگی فصلی

با توجه به فرضیاتی که در ارتباط با دلایل ابتلا به افسردگی فصلی وجود دارد، درمان‌های مختلفی برای این بیماری تهیه شده است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته تمامی آن‌ها نتیجه‌بخش خواهند بود. با توجه به شرایط هر بیمار و دلایل ابتلای او به این اختلال می‌توان از یکی از این روش‌ها استفاده کرد. برای دریافت درمان افسردگی کلیک کنید.

? نوردرمانی

اصلی‌ترین درمان برای اختلال افسردگی فصلی بر اساس قوی‌ترین فرضیه در علل این اختلال یعنی افزایش سطح ملاتونین شکل‌گرفته است. نوردرمانی فرض می‌کند که مشکل اصلی فرد کاهش دریافت نور است و این موضوع باعث افزایش ملاتونین و افسردگی در فرد شده؛ درنتیجه برای درمان از نورهای مصنوعی استفاده می‌شود که فرد در چند نوبت از روز و هر بار برای چند ساعت آن را دریافت کرده و به دنبال دریافت آن میزان ملاتونین و به‌تبع آن افسردگی فرد کاهش می‌یابد.

? دارودرمانی

همان‌طور که گفته شد کاهش میزان سروتونین در مغز یکی از دلایل ابتلا به افسردگی فصلی است به همین خاطر معمولاً یکی از درمان‌هایی که برای این اختلال به کار برده می‌شود استفاده از داروهای شیمیایی است که باعث افزایش سطح سروتونین در مغز فرد می‌شوند.

اگرچه استفاده از داروهای اعصاب می‌تواند نشانه‌های اختلال افسردگی فصلی را در فرد کاهش دهد اما به این نکته توجه داشته باشید که این داروها هرگز باعث درمان اختلال فرد نمی‌شوند و همچنین پس از مدتی مغز نسبت به آن‌ها مقاومت پیداکرده و فرد مجبور است برای دریافت نتیجه میزان مصرف را افزایش دهد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که از درمان‌های دارویی در کنار سایر درمان‌ها استفاده شود.

? روان‌درمانی

درمان شناختی-رفتاری یکی از انواع روان‌درمانی است که برای اختلال افسردگی فصلی به کار برده می‌شود. در این درمان به فرد کمک می‌شود برخی از رفتارهای مناسب برای بهبود این بیماری نظیر ورزش کردن منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهد و علاوه بر این بر افکار و باورهای غلط فرد نیز تأکید داشته و سعی می‌کند تا دیدگاه‌های ناامیدانه را از بین ببرد. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

با کمک روش های زیر افسردگی فصلی خود را درمان کنید


علاوه بر دارو درمانی، روان درمانی و نور درمانی می‌توانید با کمک روش های دیگر افسردگی فصلی خود را درمان کنید. در این بخش مقاله به این روش های ساده و قابل انجام اشاره کرده ایم.

✨ رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

یکی از روش های درمان افسردگی فصلی، رعایت رژیم غذایی مناسب است. زمانی که ویتامین های مورد نیاز بدن را با کمک غذا تامین کنید، از نشان های افسردگی شما کاسته می‌شود. به مصرف میوه، سبزیجات، غلات، آجیل و ویتامین ها اهمیت دهید تا خلق و خوی شما به تعادل برسد.

✨ ورزش کنید

برای درمان افسردگی فصلی خود بهتر است که یک رشته ورزشی انتخاب کنید و انجام دهید. ورزش یکی از روش های درمانی ثابت شده در زمینه افسردگی است که طی دو هفته می‌توانید تغییرات روحی خود را متوجه شوید.

✨ بهداشت خواب داشته باشید

خواب کافی راهی برای نجات از افسردگی فصلی است. سعی کنید که بهداشت خواب خود را رعایت کنید تا خلق و خو جهت مناسبی را پیدا کند. برای خواب خود برنامه ریزی داشته باشید تا بتوانید تغییرات و بهبودی خود را مشاهده کنید.

✨ با دوستان خود وقت سپری کنید

از روش های درمان افسردگی فصلی، سپری کردن وقت با دوستان است. بهتر است که با دوستان پر انرژی و مفید خود تعامل داشته باشید تا خلق و خوی شما به تعادل برسد. از دوستان سمی دور شوید، مشکلات عاطفی خود را حل کنید تا افسردگی شما درمان شود.

✨ شرکت در کارهای داوطلبانه را جدی بگیرید

اگر می‌خواهید افسردگی فصلی خود را درمان کنید؛ نباید در خانه بمانید. به هر زوری که شده از خانه بیرون بزنید و خود را به فعالیت های داوطلبانه مشغول کنید. کمک مالی، انجام کارهای محبت آمیز و … روند بهبودی شما را سرعت می‌بخشد.

کلام آخر

افسردگی فصلی خود را جدی بگیرید و برای درمان اقدام کنید. درمان افسردگی فردی با کمک روان درمانی بهترین روش است. اما برای اینکه علائم شما کمتر شود؛ از روش های درمان خانگی نیز استفاده کنید تا درمان به بهترین نحو صورت بگیرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی فصلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

افسردگی فصلی چه تفاوتی با افسردگی دارد؟

افسردگی فصلی یکی از انواع اختلال افسردگی اساسی است و تقریباً تمامی نشانه‌های آن را دارد با این تفاوت که این اختلال صرفاً در فصل خاصی شروع شده و پس از آن نیز از بین خواهد رفت.

بهترین درمان برای افسردگی فصلی چیست؟

درمان‌های مختلفی همچون نوردرمانی، روان‌درمانی و استفاده از داروها برای درمان این اختلال وجود دارد که هر فرد با توجه به شرایط و نشانه‌های خاص خود و همچنین دلایل بروز می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. بااین‌حال نوردرمانی اصلی‌ترین روش برای درمان افسردگی فصلی است.

چرا باید برای درمان افسردگی فصلی اقدام کنیم؟

این اختلال باعث کاهش بهره‌وری و توان فعالیت شما در محیط می‌شود و همچنین باقی ماندن آن می‌تواند باعث شدیدتر شدن سایر دوره‌ها یا شکست درمان باشد. به همین خاطر بهتر است سریع‌تر برای درمان این اختلال اقدام نمایید.


منبع: افسردگی فصلی در پاییز و زمستان

خواب سریع با تکنیک های سربازی

داشتن یک خواب سریع و بدون تقلا دغدغه بسیاری از کسانی است که حتی در طول روز فعالیت زیادی داشته و با وجود خستگی نمی‌توانند به راحتی به خواب روند. خوردن داروهای آرامبخش و خواب‌آور رایج‌ترین اقدامی است که در چنین مواردی ممکن است به ذهن‌تان برسد، اما برای جلوگیری از وابستگی و تحمل عوارض دارو، بهتر است به دنبال روش‌های بلند مدت و سالم باشید. از آنجا که خواب و استراحت برای سلامت جسم و روان ضروری است، توصیه می‌شود آن در صورت وجود هر نوع مشکل در خواب رفتن، آن را جدی بگیرید. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید و برای داشتن خواب سریع با ما همراه باشید.

منبع: خواب سریع با تکنیک های سربازی

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب سریع می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

خواب سریع

یکی از لذت بخش ترین قسمت‌های زندگی در پایان یک روز پرمشغله داشتن خواب سریع است؛ یعنی خوابی که در آرامش و بدون غلت زدن در رختخواب اتفاق بیافتد.

امروزه عوامل بسیاری در برهم ریختن نظم بدن انسان، افزایش استرس، بی خوابی و … تاثیرگذار هستند. با چند تکنیکی که در ادامه گفته‌ایم هر کسی می‌تواند خواب سریع را تجربه کند. در صورتی که مدت‌هاست نمی‌توانید را سریع به خواب روید، حتما مقاله علت بی خوابی را بخوانید.

تکنیک 4-7-8 برای خواب راحت


این تکنیک یادآور نقش و اهمیت تنفس در سلامت بدن است. به طور کلی یادگیری تکنیک تنفس علاوه بر اینکه باعث داشتن خواب سریعی در طول شب می‌شود، باعث رفع خستگی، درمان استرس و افسردگی، کاهش درد، تقویت عضلات بدن، تنظیم ساعت زیستی بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی و افزایش کیفیت خواب نیز خواهد بود، چراکه تنفس عمیق با ارسال سیگنال‌هایی به مغز باعث تنظیم ضربان قلب و کاهش فشار خون می‌شود.


برای انجام این تکنیک کافی است حداقل دو مرتبه در روز و هر بار چهار بار به آرامی انجام دهید، به طوری که یک نفس عمیق در چهار ثانیه بکشید بعد آن را به مدت هفت ثانیه در سینه نگه دارید و در نهایت آن را به مدت هشت ثانیه به آرامی بیرون دهید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

?تصویرسازی ذهنی

دلیل بیخوابی شبانه بسیاری از افراد این است که تا می‌خواهند بخوابند با افکار منفی و نگرانی‌هایی که دارند مواجه می‌شوند که نتیجه این افکار در نهایت باعث ایجاد استرس و اضطراب و بی خوابی می‌شود.

بهتر است برای دور کردن این افکار مزاحم و داشتن خواب سریع، افکار مثبت را جایگزین آن‌ها کنید و هر زمان که حس کردید این افکار به سراغ‌‌تان می‌آید به سرعت آن را با افکار مثبتی که در ذهن دارید، جایگزین کنید و با این خیال خوش به خواب بروید. سعی کنید در این تصویر سازی ذهنی به جزئیات نیز توجه داشته باشید تا خواب عمیق‌تری را تجربه کنید.

?تمرین ریلکسیشن و شل کردن عضلات

از دیگر تکنیک‌های موثر برای داشتن خواب سریع و راحت، ریلکسیشن می‌باشد که باعث کاهش اضطراب و در نتیجه داشتن یک خواب سریع می‌شود.

به طور کلی ریلکسیشن در روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که رایج‌ترین آن انقباض و شل کردن پیشرونده عضلانی است.

برای انجام ریلکسیشن با این روش می‌توانید در تختخواب خود دراز بکشید و سپس در حالی که بدنتان در وضعیت راحتی قرار دارد، شروع به دم و بازدم عمیق نمایید. سپس به ترتیب از دستان خود شروع نمایید و پس از چند ثانیه منقبض کردن دوباره آن را رها کنید. انجام مداوم این عمل باعث آرامش شما خواهد شد.

سعی کنید پس از دست‌های خود، این کار را برای دیگر عضلات مثل شانه، گردن، سینه و پاها نیز انجام دهید.

دیگر اقدامات برای داشتن یک خواب سریع


علاوه بر تکنیک‌هایی که بدان اشاره شد، می‌توانید برای داشتن یک خواب سریع و راحت از برخی ترفندها نیز استفاده کنید تا خواب بهتری را تجربه نمایید.

البته لازم است اشاره کنیم که به طور کلی انجام برخی از کارها نیز باعث بیخوابی می‌شود که دوری کردن از آن‌ها کمک خواهد کرد تا یک خواب سریع را تجربه کنید. در صورتی که شرایط بهتر نشد، حتما برای درمان بی خوابی اقدام کنید.

✨تنظیم یک زمان خواب مشخص

از نظر روانی و فیزیکی اگر هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید، در داشتن یک خواب سریع و راحت به شما کمک می‌کند. چراکه در یک ساعت مشخص به رختخواب رفتن باعث تنظیم سطوح سروتونین و ملاتونین می‌شود و باعث رعایت این تعادل در روز می‌گردد.

✨داشتن اتاق خواب خنک

داشتن اتاق خواب خنک و نه خیلی سرد باعث کاهش دمای بدن شده و در نهایت احساس خواب آلودگی خواهید داشت و خواب سریع را تجربه خواهید کرد.

✨استفاده از رختخواب برای خواب

توصیه مشاوران و متخصصان این است که فقط برای خواب سریع و رابطه جنسی به سراغ رختخواب خود بروید و از انجام کارهای شغلی یا تحصیلی خود را در رخت خواب بپرهیزید.

چراکه بردن دیگر کارها به رختخواب باعث می‌شود مدت طولانی را در رختخواب خود سپری کنید و به آن محیط عادت کنید که در این صورت داشتن خواب سریع شاید کمی سخت شود. برای اطلاع از انواع عوارض بی خوابی کلیک کنید.

✨خواندن کتاب قبل از خواب

از موثرترین روش‌ها برای خسته کردن ذهن قبل از خواب و داشتن خواب سریع، مطالعه کتاب می‌باشد. برای اینکار حتی لازم نیست یک مطالعه با کیفیت داشته باشید و می‌توانید به آرامی و روزنامه وار مطالب آن را بخوانید که باعث ایجاد خواب آلودگی خواهد شد.

✨خواب سریع در نبود ساعت در میدان دید

بودن ساعت در میدان دید افراد وقتی که در رختخواب هستند، باعث می‌شود که با نگاه کردن مداوم به ساعت و اینکه چرا تا به این ساعت بیخواب بوده است، نگران شود و اضطراب در او به وجود آید که خود عامل بیخوابی است.

بنابراین برای داشتن خواب سریع نیازمند فضای بدون استرسی هستید که لازم است در این فضا ساعت در میدان دید شما نباشد.

✨از ابزارهای الکترونیکی قبل از خواب استفاده نکنید

بهتر است نیم ساعت قبل از خواب گوشی و هر گونه وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید. نگاه کردن به وسایل الکترونیکی همچون گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و … در رختخواب باعث می‌شود که به دلیل داشتن محتواهای گوناگون دچار بیخوابی شوید.

✨خوراکی برای خواب سریع | خواب سریع با داشتن یک رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم بسیار در تنظیم خواب و داشتن یک خواب سریع تاثیر‌گذار است. مصرف میوه‌ها و سبزیجات به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم و دیگر مواد معدنی می‌تواند در بهبود کیفیت خواب تاثیر بسزایی داشته باشد.

مصرف غذاهای سنگین، چرب و شور یا نوشیدنی‌های کافئین دار باعث ایجاد بی‌خوابی می‌شود، بنابراین سعی کنید برای شام یک غذای سبک میل کنید و از خوردن قهوه و چای در آخر شب خودداری کنید.

✨قانون بیست دقیقه

در قانون بیست دقیقه در مورد خواب سریع، اگر نتوانستید بعد از 20 دقیقه که در رختخواب و بودید و برای خوابیدن تلاش کردید؛ بهتر است این مکان را ترک کرده و بعد از مدتی دوباره به آن برگردید. در واقع وقتی افراد برای مدت زمان طولانی در رختخواب هستند؛ کلافه شده و یا حتی خواب آنان نیز می‌پرد. از همین رو بهتر است بعد از بیست دقیقه این مکان را ترک کنند. برای اطلاع از راهکارهای داشتن خواب راحت کلیک نمایید.

✨استفاده از نقاط فشاری

یکی دیگر از راه های موثر برای داشتن خواب سریع، استفاده از نقاط فشاری است. در بدن نقاطی وجود دارند که با فشار دادن و ماساژ دادن آنها به شکل درست، فرد احساس خواب آلودگی پیدا می‌کند. یکی از این نقاط نزدیک رگ مچ دست و دیگری در پشت گردن وجود دارد.

✨مراقبه

برخی از افراد برای تنظیم خواب خود و به طور کلی داشتن خوابی با کیفیت، از مراقبه و مدیتیشن استفاده می‌کنند. در این شرایط باید قبل از خواب، مدت زمان کوتاهی را به اینکار اختصاص داده و سعی کنید متمرکز بمانید. در مراقبه به وسیله تمرین های تنفسی و همچنین آرام سازی عضلانی، فرد می‌تواند سریع تر به خواب رفته و خواب راحت تری را تجربه کنند.

اهمیت و مزایای داشتن خواب سریع

از آنجایی که کیفیت خواب افراد یکی از عوامل تعیین کننده خلق و خوی آنان در طول روز است؛ افراد باید به این موضوع توجه ویژه داشته و کیفیت آن را بالا ببرند. همچنین در صورت داشتن خواب سریع در هنگام شب، افراد کمتر نشخوار فکری داشته و و سلامت روان آنها بالاتر می‌برد. از طرفی این موضوع رابطه مستقیم با سلامت جسمانی داشته که این موضوع اهمیت آن را نیز بالاتر می‌برد.

سخن آخر

توجه داشته باشید تکنیک‌ها و ترفندهایی که در متن مقاله فوق در جهت رفع بیخوابی و داشتن یک خواب سریع ارائه کردیم، برای رفع بیخوابی‌های ناشی از استرس و اضطراب و تنش‌هایی است که فرد در زندگی خود دارد و آن‌ها را با خود به رختخواب می برد و نمی‌تواند یک خواب سریع را تجربه کند.

برخی آدم‌ها هستند که دچار اختلال خواب هستند و انجام این تکنیک‌ها و ترفندها به آن‌ها کمکی نمی‌کند. وضعیت این دسته از افراد بایستی توسط مشاور و متخصص این امر از نظر روحی و روانی بیشتر بررسی شود و حتی شاید نیازمند مصرف دارو و یا قرص خاصی باشند تا به بهبودی برسند. اگر می‌خواهید در کمترین زمان با یک مشاور با تجربه در ارتباط باشید و مشکل خود را مطرح کنید، می‌توانید با مشاوران ذهن نو در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب سریع می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


منبع: خواب سریع با تکنیک های سربازی

دعواهای خیابانی

دعواهای خیابانی یکی از وقایع اجتماعی است که به دلایل مختلفی بروز می‌کند. در واقع در برخی موارد با وجود دلیلی مشخص افراد به نزاع با یکدیگر می‌پردازند. اما در موارد دیگر هیچ دلیلی برای این حد از پرخاشگری وجود نداشته و افراد به بروز این رفتار عادت کرده اند. حتی برای بسیاری از جوانان و اوباش اینکار مانند یک سرگرمی است. این موضوع نه تنها برای خود این افراد آسیب های زیادی ایجاد می‌کند؛ بلکه در سطح اجتماع نیز آثاری دارد که نباید آنها را نادیده گرفت. در واقع قسمت اعظم بروز این موضوع تحت تاثیر دیگران و یادگیری است. به طور کلی باید جوانب مختلف این موضوع را بررسی کرده و از آن جلوگیری نمود. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: دعواهای خیابانی

برای دریافت مشاوره در زمینه دعواهای خیابانی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دعواهای خیابانی

امروزه از دعواهای خیابانی به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد می‌کنند که ریشه در عوامل مختلفی دارد. در اینگونه دعواها معمولا دو گروه و یا دو نفر به صورت تن به تن مشاجره را آغاز کرده که در نهایت به استفاده از سلاح های گرم و سرد منجر می‌شود. در برخی موارد حتی این موضوع به یک بار نیز ختک نشده و افراد برای اینکار قرار مشخصی را تعیین می‌کنند تا به صورت آماده تری حاضر شوند.

فراموش نکنید که این موضوع می‌تواند امنیت اجتماعی را نیز تا حد زیادی خدشه دار کند. به شکلی که دیگران به دلیل وجود چنین دعواهایی حاضر به حضور در خیابان ومکان های عمومی نمی‌شوند. این موضوع بیشتر در میان شایع بوده و کمتر شاهد بروز این رفتار در زنان هستیم. برای اطلاع از راه های موفقیت در زندگی کلیک نمایید.

دلایل دعواهای خیابانی


همانطور که به آن اشاره شد؛ دعواهای خیابانی به دلایل مختلفی شکل می‌گیرند. در برخی موارد این موضوع کاملا اتفاقی بوده و تکرار هم نمی‌شود. برای مثال فردی که به دلیل سرقت وسایلش با دزد درگیری پیدا می‌کند. این هم نمونه ای از دعواهای خیابانی است. اما در این حالت این موضوع تقریبا یک واکنش دفاعی محسوب می‌شود و نه یک دعوای خیابانی. به هر حال برخی از عواملی که زمینه ساز این موضوع هستند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.


?عوامل اجتماعی و فرهنگی

در بیشتر موارد عوامل اجتماعی و فرهنگی است که فرد را مستعد بروز چنین رفتارهایی مانند دعواهای خیابانی می‌کند. برای مثال فقر و یا شرایط خانوادگی و حتی وضع اقتصادی افراد در این مورد دخیل هستند. معمولا افرادی که در چنین شرایطی پرورش یافته اند؛ آستانه تحمل پایین تری داشته و بسیار تجریک پذیر اند. در واقع به دلیل عدم اعتماد همواره حالت دفاعی داشته و آماده برای پرخاشگری هستند.

?ویژگی های شخصیتی افراد

از طرفی ابتلا به برخی از مشکلات روانی و شخصیتی نیز باعث بروز دعواهای خیابانی می‌شود. برای مثال افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند؛ بسیار احتمال دارد که در خیابان و مکان های عمومی، کاملا بی دلیل، با افراد درگیر شده و به آنها آسیب بزنند. چنین افرادی معمولا قادر به کنترل خشم و اضطراب خود نبوده و آنها را به روش های مخرب بروز می‌دهند.

?دلایل یادگیری

برخی از جامعه شناسان، علت وقوع دعواهای خیابانی را یادگیری و یا تقلید از اطرافیان می‌دانند. چنین افرادی به قدری از دوران کودکی در معرض چنین رفتارهایی بوده اند که خود نیز اینکار را انجام می‌دهند. همچنین انجام بازی های نامناسب کامپیوتری و تا مشاهده صحنه های خشونت بار نیز با آنان چنین رفتارهایی را می‌آموزد.

?زیرساخت های ضعیف در این مورد

از طرفی اگر بخواهیم این مشکل را به صورت ریشه ای تر مورد بررسی قرار دهیم؛ باید به زیرساخت های آموزشی نیز توجه کنیم. در واقع در برخی مواقع این خانواده ها هستند که به صورت ناخودآگاه فرزند خود را تشویق به انجام چنین کاری می‌کنند. برای مثال آنها از فرزند خود می‌خواهند تا به دنبال حق خود بروند و یا در مقابل فرد زورگو سکوت نکنند. اما روش درست اینکار را به آنها نمی‌آموزند. به همین دلیل آنان نیز به زور و روش های نامناسب متوسل می‌شوند.

?عوامل محیطی

در برخی موارد این عوامل محیطی هستند که دعواهای خیابانی را ایجاد می‌کنند. برای مثال، بر طبق آمار، دعواهای خیابانی در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. از طرفی نحوه رانندگی افراد نیز در این مورد بسیار موثر است. به طوریکه بیشتر این دعواها در اثر تصادفات ایجاد می‌شوند.

برای آشنایی با روش های کنترل خشم کلیک کنید.

راه های پیشگیری از دعواهای خیابانی


از طرفی برای پیشگیری و کنترل دعواهای خیابانی نیز راه هایی وجود دارد. با اینکه از بین بردن چنین چیزی در سطح جامعه بسیار دشوار است. در برخی مواقع افراد از این موضوع به عنوان پدیده ای اجتناب ناپذیر یاد می‌کنند که نمی‌توان در مورد آن کاری انجام داد. اما قطعا راه هایی در این زمینه جود دارد. برای اطلاع از راه های مدیریت بحران کلیک کنید.

?روش های فردی

در قدم اول می‌توان تنها بر افرادی تمرکز کرد که دعواهای خیابانی را باعث می‌شوند. باید به جای تنبیه کردن آنها، روش درست رفتار کردن و واکنش های صحیح را آموخت. همچنین با هربار پیشرفت، آنها را تشویق و تقویت کرد تا رفتار آنها به مرور زمان تغییر کند. برای آشنایی بیشتر با اصول موفقیت کلیک کنید.

?سیاست گذاری در این زمینه

از طرفی قرار دادن سیاست ها و قوانین سختگیرانه ای این مورد نیز می‌تواند آمار دعواهای خیابانی را تا حد زیادی کاهش دهد. در واقع در چنین شرایطی افراد به دلیل ترس از قانون دست به انجام برخی از کارها نمی‌زنند. کنترل فرهنگ ها و رسومی که در حاشیه شهر ها شکل می‌گیرد و یا افرادی که در این نواحی زندگی می‌کنند؛ در این مورد بسیار موثر است.

?فرهنگ سازی

همچنین فرهنگ سازی درست نیز یکی دیگر از راه های کاهش دعواهای خیابانی است. اینکار می‌تواند در غالب تبلیغات تلوزیونی، آموزش در مدارس و یا برگزاری مراسم هایی صورت گیرد. وقتی افراد به طور مکرر در معرض این محتواها قرار بگیرند؛ به مرور از بروز آن صرف نظر می‌کنند.

?کاهش بیکاری

یکی از اصلی ترین دلایل بزهکاری و یا حتی بروز دعواهای خیابانی در جوامع، بیکاری جوانان است. این از وظایف دولت محسوب می‌شود که برای آنها کار ایجاد کرده و آنها را به سمت تشکیل خانواده و کارکردن سوق دهند.

?کنترل راه های دسترسی به سلاح ها

یکی دیگر از راه های پیشگیری از دعواهای خیابانی، محدود کردن دسترسی به سلاح های سرد و گرم است. وقتی افراد به راحتی نتوانند به این وسایل دسترسی داشته باشند و یا حتی آنها خرید و فروش کنند؛ از دعوا و نزاع نیز پرهیز می‌کنند. چرا که در بیشتر موارد این سلاح ها هستند که به آنها اعتماد به نفس داده و باعث شکل گیری گروه هایی برای اینکار می‌شوند.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

در نهایت اینکه در بیشتر موراد دعواهای خیابانی به دلیل نشان دادن زور و قدرت نمایی افراد شروع می‌شود. اگر افراد بتوانند به روش درستی این نیاز روانی خود را برطرف کنند؛ کمتر شاهد بروز چنین رفتارهایی در جامعه خواهیم بود از همین رو افراد باید به روانشناس مراجعه کرده و یا حتی در زمینه فرهنگ سازی و آموزش، از روانشناس کمک گرفته شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعواهای خیابانی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


منبع: دعواهای خیابانی

رفتار صحیح با نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان را شاید بتوان دغدغه این روزهای بسیاری از والدین دانست. همه ما می‌دانیم که نوجوانی بازه سنی بحرانی برای فرد است و مشکلات والدین با فرزندانشان در این سن افزایش پیدا می‌کند. نوجوانان از طرفی به دنبال به دست آوردن استقلال و بیرون آمدن از قالب کودکی هستند. اما از سوی دیگر والدین به دلیل نگرانی‌هایی که راجع به تربیت فرزندشان دارند تلاش می‌کنند تا همچنان با آن‌ها به‌عنوان کودکی رفتار کنند که نیاز به نظارت والدین دارد. و این تناقض علت بسیاری از دعواها و اختلاف‌ها میان والدین با فرزند نوجوانشان است.

منبع: رفتار صحیح با نوجوان

آگاهی از نحوه رفتار صحیح با نوجوان باعث می‌شود که شما در عین نظارت و کنترلی که بر فرزندتان دارید، استقلال او را نیز محترم بدانید و از این طریق بسیاری از مشکلات میان شما حل خواهد شد.

علاوه بر این با توجه به اینکه بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در نوجوانی به‌صورت هیجانی و یا بر اساس نظر دوستان اتفاق می‌افتد. درصورتی‌که شما نتوانید رابطه مناسبی با فرزندتان برقرار کنید. خطرات بسیاری از جمله اعتیاد به انواع مخدرها برای وی پیش خواهد آمد. به همین خاطر بهتر است با کمک گرفتن از مشاورین روانشناسی اطلاعات خود را راجع به نوجوانی و آنچه می‌بایست در این دوران مدنظر داشته باشید افزایش دهید. برای آشنایی با روانشناسی نوجوان و روانشناسی دخترهای 17 ساله کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح با نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت نوع برخورد و رفتار صحیح با نوجوان

نوجوانی دوره سنی بسیار حساسی است که فرزند شما را از کودکی به‌سوی بزرگ‌سالی هدایت می‌کند. هر چقدر که در این دوره آموزش‌های لازم و کافی را برای فرزندتان مهیا کنید، او با تجربیات بیشتر و شخصیت سالم‌تری وارد دوره بزرگ‌سالی خواهد شد. به همین خاطر مشاورین خانواده و روانشناسان کودک و نوجوان همواره از والدین و همین‌طور سایر افرادی که در ارتباط با نوجوانان هستند می‌خواهند تا آگاهی خود را راجع به رفتار صحیح با نوجوان افزایش دهند. برای آشنایی با روند جلسات مشاوره خانواده کلیک کنید.

منطق در جنگ با هیجان

نوجوانی را شاید بتوان دوره تصمیم‌گیری‌های هیجانی دانست. در این دوره رشد بخش منطقی ذهن هنوز به‌طور کامل اتفاق نیفتاده و علاوه بر این نداشتن تجربیات کافی و همین‌طور تأثیرپذیری از گروه دوستان می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای آن‌ها باشد. درنتیجه بهتر است برای جلوگیری از بروز چنین آسیب‌هایی به کیفیت ارتباط خود با فرزندتان توجه داشته باشید.


رفتار صحیح با نوجوان با توجه به ریشه گرفتن شخصیت

یکی دیگر از خطراتی که نوجوانان را تهدید می‌کند، شکل‌گیری نامناسب هویت یا به عبارتی هویت ضبط‌ شده است. اریک اریکسون روانشناس آلمانی-امریکایی، در طی تحقیقات خود به این نتیجه رسید که برخی والدین با ایجاد محدودیت یا مراقبت‌های بیش‌ازحد مانع از این می‌شوند که فرزندشان در دوره نوجوانی تجربیات کافی داشته باشد؛ این موضوع اگرچه در کوتاه‌مدت برای والدین بسیار خوشایند است، زیرا تصور می‌کنند فرزندشان دوره نوجوانی را به دور از حاشیه‌ها و مشکلات سایر همسالانش می‌گذراند.

اما این افراد در بزرگ‌سالی هویت ثابت و مستحکمی نخواهند داشت. زیرا تنها معیار آن‌ها برای شناخت محیط اطراف رفتار والدینشان بوده و خود هرگز راجع به چیزی نیندیشیده‌اند؛ این موضوع می‌تواند در بزرگ‌سالی و به هنگام استقلال از والدین مشکلات بسیاری را برای این افراد ایجاد کند.

حتما درباره نحوه رفتار با دختر 11 ساله بخوانید.

طریقه و آموزش رفتار صحیح با نوجوان

هر کسی ممکن است نیاز به آموزش رفتار صحیح با نوجوان را داشته باشد. هر چند که این دوران را تجربه کرده‌اید؛ اما برای درک آن ها زمان زیادی گذشته است. همچنین شما با تکیه بر تجربیات شخصی خودتان نمی‌توانید فرزندتان را در دنیای امروزی درک کنید. پس حتما درباره رفتار صحیح با نوجوان بخوانید.

1- باور کنید فرزندتان بزرگ شده است

کودکان معمولاً بدون هیچ چون‌وچرایی از دستورات و خواسته‌های والدینشان پیروی می‌کنند، اما هنگامی‌که وارد سنین نوجوانی می‌شوند، دیگر به سادگی از خواسته‌های شما پیروی نخواهند کرد.

نوجوانان چون می‌خواهند به شما و همین‌طور خودشان ثابت کنند که دیگر بچه نیستند با برخی مسائل مخالفت خواهند کرد و تلاش می‌کنند تا رأی و ایده مشخصی برای خود داشته باشند. با توجه به آنچه گفته شد. یکی از اصول مهم در رفتار صحیح با نوجوان این است که با آن‌ها مثل یک بزرگسال رفتار کنید.

سعی کنید نظر فرزندتان را در زمینه مسائل مختلف بشنوید. و اگر مخالفتی با آن دارید در یک گفت‌وگوی دوستانه و منطقی دلایل خود را برای آن‌ها بیان کنید. به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید مانند سال‌های کودکی تنها به گفتن (نه) اکتفا کنید. و می‌بایست برای قانع کردن آن‌ها تلاش کنید.

2- رفتار صحیح با نوجوان | به او مسئولیت بدهید

نوجوان به دنبال راه‌هایی برای اثبات توانایی خود به خانواده و اطرافیان است. به همین خاطر یکی از نکاتی که در رفتار صحیح با نوجوان بهتر است در نظر داشته باشید این است که به آن‌ها نشان دهید شما توانایی‌هایشان را باور دارید.

برای مثال مسئولیت‌ها یا وظایفی را برای آن‌ها در نظر بگیرید و یا اگر به دنبال کسب درآمد هستند این امکان را برای آن‌ها فراهم کنید. علاوه بر این شما می‌توانید با توجه به شرایط محیط زندگی و خانواده خود برخی آزادی‌ها را برای فرزندتان در نظر بگیرید. برای مثال گاهی به او اجازه بدهید به‌تنهایی یا با دوستانش به گردش برود و یا راجع به مسائل زندگی خود تصمیم بگیرند.

3- حریم شخصی فرزندتان را محترم بدانید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از والدین مرتکب می‌شوند این است که به بهانه نگرانی و تلاش برای تربیت فرزندشان حریم شخصی او را نقض می‌کنند. چک‌کردن تلفن همراه، کیف و یا تعقیب نوجوان ازجمله رفتارهایی است که در بسیاری از مواقع از والدین دیده می‌شود.

اگرچه شما این رفتارها را برای مراقبت از فرزندتان انجام می‌دهید اما درصورتی‌که آن‌ها متوجه چنین چیزی بشوند اعتماد خود را به شما از دست خواهند داد و این رفتار تنها باعث پنهان‌کاری بیشتر فرزندتان خواهد شد.

بهتر است به‌جای چک کردن وسایل شخصی فرزندتان با او به‌گونه‌ای رفتار کنید که خودش همه‌چیز را برایتان تعریف کند. کمک‌گرفتن از یک روانشناس متخصص به شما در اتخاذ سبک فرزند پروری مناسب کمک می‌کند. برای آشنایی با نحوه برقراری حریم خصوصی نوجوان کلیک کنید.

4- رفتار صحیح با نوجوان |او را از خطرها آگاه کنید

سنین نوجوانی سال‌هایی هستند که نوجوان برای نخستین بار با غرایز جنسی خود مواجه می‌شود. به همین خاطر آگاهی‌دادن به آن‌ها راجع به راه‌های کنترل غرایز و همین‌طور بیماری‌های مقاربتی ازجمله مسائلی است که والدین باید به آن توجه داشته باشند.

دادن‌اطلاعات از سایر خطرات نظیر اعتیاد به انواع مخدرها نیز یکی دیگر از مسائلی‌است که می‌بایست به آن توجه داشته باشید. اگر احساس‌می‌کنید فرزندتان بیش‌ازحد تحت تأثیر دوستان یا اطرافیان قرار دارد، می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین کودک و نوجوان مهارت‌هایی مثل قدرت نه گفتن در مواقع ضروری را به وی آموزش دهید.

5- شرایط روحی نوجوان را درک کنید

اگر به دنبال رفتار صحیح با نوجوان هستید یکی از مهم‌ترین نکات “درک کردن فرزندتان” است و فضای آرامی را در خانه ایجاد کنید. نوجوانان معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی و همین‌طور بحران‌های مختلفی که در این سنین با آن مواجه می‌شوند تا حدودی تحریک‌پذیر شده و به‌سرعت عصبانی می‌شوند. به همین خاطر توانایی شما در آرام نگه داشتن فضای خانه یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند رابطه شما و فرزندتان را در شرایط مطلوب نگه دارد.

علاوه بر این تلاش برای دستیابی به یک هویت مستقل باعث خواهد شد تا فرزند نوجوان شما علایق و افکار مختلفی را تجربه کند که ممکن است برخی از آن‌ها مطابق میل شما نباشند. به‌جای جبهه‌گیری در مقابل این رفتارها به فرزندتان کمک کنید تا شرایط مختلف را تجربه کند. و متوجه مزایا و معایب هریک از آن‌ها شود.

بیشتر بخوانید : تحقیر نوجوان

6- رفتار صحیح با نوجوان | نوجوانی را بهتر بشناسید

با مطالعه کتاب یا کمک گرفتن از مشاورین روانشناسی اطلاعات خود را راجع به این دوره سنی افزایش دهید. به میزانی که آگاهی شما از نوجوانی بیشتر باشد با اعتمادبه‌نفس و آرامش بیشتری شرایط را کنترل خواهید کرد. اگر می‌خواهید به یکی از بهترین دوستان فرزندتان تبدیل شوید باید بتوانید دنیا را از دریچه دید او نگاه کنید و مسائلی که برایش جذابیت دارند را با اشتیاق دنبال کنید.

به خاطر داشته باشید به میزانی که شما بتوانید دوست و همراه مناسبی برای فرزندتان باشید او را از تأثیر گروه‌های دوستی نامناسب دور کرده‌اید. برای آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس نوجوانان کلیک کنید.

اشتباهات والدین در برخورد با نوجوانان

بسیاری از والدین از شرایط روحی و جسمی فرزند خود مطلع نیستند. به همین دلیل و عدم آگاهی، والدین باعث بروز بسیاری از خطاها و اشتباهات در رابطه با فرزندشان می‌شود. رایج‌ترین اشتباهات‌والدین به جای رفتار صحیح با نوجوانان به شرح زیر هستند. برای آشنایی با نحوه برخورد با اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

1.صحبت نکردن با نوجوان

زمانی که نوجوان شما به سمت تان می‌آید و دنبال هم صحبتی است. با گوش‌نکردن، قضاوت، سرزنش و… فرزندتان را از خود دور می‌کنید. بنابراین او به سمت افراد دیگری برای هم صحبتی روانه می‌شود. رفتار صحیح با نوجوان شامل گوش دادن به عقاید و رویدادهای مورد علاقه او نیز می‌شود.

2.نپذیرفتن دوستان نوجوان

نوجوانان به دوستان خود اهمیت زیادی می‌دهند. عدم پذیرش دوستان فرزندتان باعث تحقیر و مسخره‌کردن انتخابش می‌شود. دوستان فرزندتان را بپذیرید و اگر دوست مناسبی نبود با او مشورت کنید. و فقط نظر و دلیل نامناسب‌بودن دوستش را اعلام کنید.

3.کنترل مستقیم شامل رفتار صحیح با نوجوان نمی‌شود

همانطور که می‌دانیم نوجوانان از نصیحت‌کردن و کنترل‌شدن بیزارند. کنترل مستقیم حس بد و تحقیری به نوجوان شما می‌دهد. کنترل باعث پنهان کاری از والد می‌شود. با کنترل غیرمستقیم و حمایت، حس خوبی به نوجوان خود بدهید.

4.نپذیرفتن اشتباه

همه انسان ها خطا می‌کنند. چون والد هستید دلیل بر اشتباه نکردن نیست. زمانی که والدین خطایی مرتکب‌می‌شوند و آن را می‌پذیرند. به فرزند خودمی‌آموزند که اگر خطاکرد بپذیرد. با پذیرش خطا قادر به بهبود اوضاع خواهید بود.

5.نا آگاهی از دوران نوجوانی

بهترین راه برای رفتار درست آگاهی والدین از دوران نوجوانی است. والدین زمانی که فزندان‌شان به دوران نوجوانی می‌رسند باید مطالعه علمی در رابطه با نحوه رفتار صحیح با نوجوان داشته باشند. والدین با اگاهی از خصوصیات‌نوجوانان به رفتارهای طبیعی آن‌ها پی می‌برند. و دیگر رفتاری برایشان عجیب نیست.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

فواید رفتار صحیح با نوجوان

برخورد درست و اصولی با نوجوان باعث پیشرفت در زندگی و روابط بین فردی والد و فرزند می‌شود. در ادامه به چندین نتیجه نهایی پس از رفتار درست با نوجوان اشاره کرده ایم.

  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش مسئولیت پذیری
  • رشد تحصیلی
  • دفاع از خود
  • دفاع در برابر آسیب ها
  • اجتماعی شدن

نتیجه اصلی و باب میل والدین تربیت درست و دقیق نوجوان است که با رفتار درست امکان‌پذیر است.

رفتار صحیح با نوجوان | نوجوانی که مرتکب خطا شده

گاهی ممکن است در فرزند نوجوانتان با رفتارهایی مثل بزهکاری، استفاده از مواد مخدر یا برقراری رابطه عاطفی و جنسی خارج از عرف روبه‌رو شوید. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در این شرایط برای والدین پیش می‌آید این است که رفتار صحیح در چنین شرایطی چیست؟نخستین پاسخی که می‌توان به این سؤال داد این است که سعی کنید علی‌رغم تمامی عصبانیت یا نگرانی که احساس می‌کنید؛ با فرزندتان به‌آرامی برخورد کرده و از رفتارهای تند خودداری کنید.

به خاطر داشته باشید نوع رفتار شما در این شرایط تأثیر بسیاری در احتمال تکرار این تجربیات خواهد داشت. سعی کنید علی‌رغم برخورد مقتدرانه‌ای که با فرزندتان دارید از پرخاش خودداری کنید.

صحبت کردن با فرزندتان به شما کمک می‌کند تا دلایل انجام این رفتار و همین‌طور دیدگاه‌های وی راجع به این موضوعات را متوجه شوید و سپس برای برطرف کردن این دلایل اقدام کنید.با این‌ حال اگر رفتارهای نامناسب در فرزند شما در حال تکرار شدن هستند. یا در صحبت با وی متوجه شدید که او احساس پشیمانی از این مسائل ندارد، بهتر است دراین‌باره از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید.

در برخی مواقع رفتارهای بزهکارانه می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات روحی نظیر اختلال سلوک باشد و با توجه به اهمیتی که تشخیص زودهنگام این بیماری برای موفقیت در درمان دارد بهتر است هرچه سریع‌تر برای بررسی بیشتر این موضوع اقدام کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله های زیر را هم بخوانید.

دعوای پدر و پسر

بد اخلاقی نوجوان

رفتار صحیح با نوجوان | مدرسه و معلمین

چگونگی رفتار صحیح با نوجوان سؤالی است که علاوه بر والدین برای معلمین یا سایر افرادی که با نوجوانان در ارتباطتند نیز پیش می‌آید. ازجمله نکاتی که بهتر است در ارتباط با نوجوانان به آن توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. در صورتی که با نوجوان خود چالش‌های زیادی دارید، حتما مشاوره نوجوان دریافت نمایید.

  • به نوجوانان اجازه بدهید برای بعضی مسائل مثل نحوه فعالیت و آموزش در کلاس خودشان تصمیم بگیرند. به خاطر داشته باشید شما نمی‌توانید نوجوان را نیز مانند کودک با استفاده از قدرتتان کنترل کنید.
  • از بدرفتاری و تنبیه نوجوانان در مقابل دیگران جدا اجتناب کنید و مسائل تربیتی را به‌طور خصوصی با آن‌ها در میان بگذارید.
  • در مقابل برخی رفتارهای نامناسب آن‌ها با آرامش برخورد کنید. و از عکس‌العمل نشان‌دادن به تمامی رفتارهای نوجوان خودداری کنید.
  • از مقایسه کردن دانش آموزان با یکدیگر یا با زمان دانش‌آموزی خودتان اجتناب کنید. سعی کنید تا جای ممکن احساس بد یا دوست‌داشتنی نبودن را در نوجوانان ایجاد نکنید.
  • اگر احساس می‌کنید قادر به کنترل موضوع خاصی نیستید با مشاورین متخصص در این زمینه مشورت کنید.

کلام آخر

رفتار والدین تاثیر عمیقی در رشد و تربیت فرزندشان می‌گذارد. آگاهی از چگونگی رفتار با نوجوانان شما را با چالش های کمتری روبه رو خواهد کرد. برای اطلاع از نحوه درست رفتار با نوجوانان نیازمند مشاوره با متخصصی در زمینه نوجوان هستید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شما تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح با نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


سوالات متداول

هنگامی‌که نوجوان مرتکب اشتباهی شده رفتار صحیح با وی چیست؟

در این شرایط سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و از برخورد تند با آن‌ها خودداری کنید. با فرزندتان راجع به دلایل رفتارش و دیدگاهی که راجع به آن دارد صحبت کنید و با کمک یکدیگر راهی برای جلوگیری از تکرار این رفتار پیدا کنید.


منبع: رفتار صحیح با نوجوان

12345678910
last