دعواهای خیابانی

چهارشنبه 8 فروردين 1403
9:05
ذهن نو

دعواهای خیابانی یکی از وقایع اجتماعی است که به دلایل مختلفی بروز می‌کند. در واقع در برخی موارد با وجود دلیلی مشخص افراد به نزاع با یکدیگر می‌پردازند. اما در موارد دیگر هیچ دلیلی برای این حد از پرخاشگری وجود نداشته و افراد به بروز این رفتار عادت کرده اند. حتی برای بسیاری از جوانان و اوباش اینکار مانند یک سرگرمی است. این موضوع نه تنها برای خود این افراد آسیب های زیادی ایجاد می‌کند؛ بلکه در سطح اجتماع نیز آثاری دارد که نباید آنها را نادیده گرفت. در واقع قسمت اعظم بروز این موضوع تحت تاثیر دیگران و یادگیری است. به طور کلی باید جوانب مختلف این موضوع را بررسی کرده و از آن جلوگیری نمود. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: دعواهای خیابانی

برای دریافت مشاوره در زمینه دعواهای خیابانی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دعواهای خیابانی

امروزه از دعواهای خیابانی به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد می‌کنند که ریشه در عوامل مختلفی دارد. در اینگونه دعواها معمولا دو گروه و یا دو نفر به صورت تن به تن مشاجره را آغاز کرده که در نهایت به استفاده از سلاح های گرم و سرد منجر می‌شود. در برخی موارد حتی این موضوع به یک بار نیز ختک نشده و افراد برای اینکار قرار مشخصی را تعیین می‌کنند تا به صورت آماده تری حاضر شوند.

فراموش نکنید که این موضوع می‌تواند امنیت اجتماعی را نیز تا حد زیادی خدشه دار کند. به شکلی که دیگران به دلیل وجود چنین دعواهایی حاضر به حضور در خیابان ومکان های عمومی نمی‌شوند. این موضوع بیشتر در میان شایع بوده و کمتر شاهد بروز این رفتار در زنان هستیم. برای اطلاع از راه های موفقیت در زندگی کلیک نمایید.

دلایل دعواهای خیابانی


همانطور که به آن اشاره شد؛ دعواهای خیابانی به دلایل مختلفی شکل می‌گیرند. در برخی موارد این موضوع کاملا اتفاقی بوده و تکرار هم نمی‌شود. برای مثال فردی که به دلیل سرقت وسایلش با دزد درگیری پیدا می‌کند. این هم نمونه ای از دعواهای خیابانی است. اما در این حالت این موضوع تقریبا یک واکنش دفاعی محسوب می‌شود و نه یک دعوای خیابانی. به هر حال برخی از عواملی که زمینه ساز این موضوع هستند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.


?عوامل اجتماعی و فرهنگی

در بیشتر موارد عوامل اجتماعی و فرهنگی است که فرد را مستعد بروز چنین رفتارهایی مانند دعواهای خیابانی می‌کند. برای مثال فقر و یا شرایط خانوادگی و حتی وضع اقتصادی افراد در این مورد دخیل هستند. معمولا افرادی که در چنین شرایطی پرورش یافته اند؛ آستانه تحمل پایین تری داشته و بسیار تجریک پذیر اند. در واقع به دلیل عدم اعتماد همواره حالت دفاعی داشته و آماده برای پرخاشگری هستند.

?ویژگی های شخصیتی افراد

از طرفی ابتلا به برخی از مشکلات روانی و شخصیتی نیز باعث بروز دعواهای خیابانی می‌شود. برای مثال افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند؛ بسیار احتمال دارد که در خیابان و مکان های عمومی، کاملا بی دلیل، با افراد درگیر شده و به آنها آسیب بزنند. چنین افرادی معمولا قادر به کنترل خشم و اضطراب خود نبوده و آنها را به روش های مخرب بروز می‌دهند.

?دلایل یادگیری

برخی از جامعه شناسان، علت وقوع دعواهای خیابانی را یادگیری و یا تقلید از اطرافیان می‌دانند. چنین افرادی به قدری از دوران کودکی در معرض چنین رفتارهایی بوده اند که خود نیز اینکار را انجام می‌دهند. همچنین انجام بازی های نامناسب کامپیوتری و تا مشاهده صحنه های خشونت بار نیز با آنان چنین رفتارهایی را می‌آموزد.

?زیرساخت های ضعیف در این مورد

از طرفی اگر بخواهیم این مشکل را به صورت ریشه ای تر مورد بررسی قرار دهیم؛ باید به زیرساخت های آموزشی نیز توجه کنیم. در واقع در برخی مواقع این خانواده ها هستند که به صورت ناخودآگاه فرزند خود را تشویق به انجام چنین کاری می‌کنند. برای مثال آنها از فرزند خود می‌خواهند تا به دنبال حق خود بروند و یا در مقابل فرد زورگو سکوت نکنند. اما روش درست اینکار را به آنها نمی‌آموزند. به همین دلیل آنان نیز به زور و روش های نامناسب متوسل می‌شوند.

?عوامل محیطی

در برخی موارد این عوامل محیطی هستند که دعواهای خیابانی را ایجاد می‌کنند. برای مثال، بر طبق آمار، دعواهای خیابانی در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. از طرفی نحوه رانندگی افراد نیز در این مورد بسیار موثر است. به طوریکه بیشتر این دعواها در اثر تصادفات ایجاد می‌شوند.

برای آشنایی با روش های کنترل خشم کلیک کنید.

راه های پیشگیری از دعواهای خیابانی


از طرفی برای پیشگیری و کنترل دعواهای خیابانی نیز راه هایی وجود دارد. با اینکه از بین بردن چنین چیزی در سطح جامعه بسیار دشوار است. در برخی مواقع افراد از این موضوع به عنوان پدیده ای اجتناب ناپذیر یاد می‌کنند که نمی‌توان در مورد آن کاری انجام داد. اما قطعا راه هایی در این زمینه جود دارد. برای اطلاع از راه های مدیریت بحران کلیک کنید.

?روش های فردی

در قدم اول می‌توان تنها بر افرادی تمرکز کرد که دعواهای خیابانی را باعث می‌شوند. باید به جای تنبیه کردن آنها، روش درست رفتار کردن و واکنش های صحیح را آموخت. همچنین با هربار پیشرفت، آنها را تشویق و تقویت کرد تا رفتار آنها به مرور زمان تغییر کند. برای آشنایی بیشتر با اصول موفقیت کلیک کنید.

?سیاست گذاری در این زمینه

از طرفی قرار دادن سیاست ها و قوانین سختگیرانه ای این مورد نیز می‌تواند آمار دعواهای خیابانی را تا حد زیادی کاهش دهد. در واقع در چنین شرایطی افراد به دلیل ترس از قانون دست به انجام برخی از کارها نمی‌زنند. کنترل فرهنگ ها و رسومی که در حاشیه شهر ها شکل می‌گیرد و یا افرادی که در این نواحی زندگی می‌کنند؛ در این مورد بسیار موثر است.

?فرهنگ سازی

همچنین فرهنگ سازی درست نیز یکی دیگر از راه های کاهش دعواهای خیابانی است. اینکار می‌تواند در غالب تبلیغات تلوزیونی، آموزش در مدارس و یا برگزاری مراسم هایی صورت گیرد. وقتی افراد به طور مکرر در معرض این محتواها قرار بگیرند؛ به مرور از بروز آن صرف نظر می‌کنند.

?کاهش بیکاری

یکی از اصلی ترین دلایل بزهکاری و یا حتی بروز دعواهای خیابانی در جوامع، بیکاری جوانان است. این از وظایف دولت محسوب می‌شود که برای آنها کار ایجاد کرده و آنها را به سمت تشکیل خانواده و کارکردن سوق دهند.

?کنترل راه های دسترسی به سلاح ها

یکی دیگر از راه های پیشگیری از دعواهای خیابانی، محدود کردن دسترسی به سلاح های سرد و گرم است. وقتی افراد به راحتی نتوانند به این وسایل دسترسی داشته باشند و یا حتی آنها خرید و فروش کنند؛ از دعوا و نزاع نیز پرهیز می‌کنند. چرا که در بیشتر موارد این سلاح ها هستند که به آنها اعتماد به نفس داده و باعث شکل گیری گروه هایی برای اینکار می‌شوند.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

در نهایت اینکه در بیشتر موراد دعواهای خیابانی به دلیل نشان دادن زور و قدرت نمایی افراد شروع می‌شود. اگر افراد بتوانند به روش درستی این نیاز روانی خود را برطرف کنند؛ کمتر شاهد بروز چنین رفتارهایی در جامعه خواهیم بود از همین رو افراد باید به روانشناس مراجعه کرده و یا حتی در زمینه فرهنگ سازی و آموزش، از روانشناس کمک گرفته شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعواهای خیابانی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


منبع: دعواهای خیابانی


[ بازدید : 14 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مشاوره روانشناسی ذهن نو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]